Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (78)
  • Omtale (11)
  • Blogg (10)
  • Fagartikkel (5)
  • Kronikk (3)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (64)
  • Barnetrinn (29)
  • Barnehage (20)
  • Digitalisering (19)
  • Lese- og skrivevansker (15)
  • Skriving (12)
  • Tester og kartlegging (10)
  • Muntlig språk (9)
  • Forskning og metode (8)
  • Norsk (6)
  • Internasjonal forskning (5)
  • Klasseledelse (5)
  • Ungdomstrinn (5)
  • Matematikk (4)
  • Samspill og relasjoner (4)
  • Motivasjon (3)
  • Norsk som andrespråk (3)
  • Organisering (3)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Lek (2)
  • Lekser (2)
  • Læremidler (2)
  • Motorikk (2)
  • Overgangsfaser (2)
  • SFO/AKS og fritid (2)
  • Selvregulering (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Atferd (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Ledelse (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Språkvansker (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)
  • Voksenopplæring (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Lesesenteret (107)

Artikkelforfatter

  • Elisabeth Rongved (47)
  • Alexandra Halsan (4)
  • Anne Håland † (3)
  • Edle Bentsen (2)
  • Iris Hansson Myran (2)
  • Per Henning Uppstad (2)
  • Trude Hoel (2)
  • Atle Skaftun (1)
  • Ella Maria Cosmovici Idsøe (1)
  • Kjersti Lundetræ (1)
  • Kolbjørn Brønnick (1)
  • Kristin Sunde (1)
  • Linda Refvik (1)
  • Margunn Mossige (1)
  • Monica Gundersen Mitchell (1)
  • Stefan Samuelson (1)
  • Trine Mathisen Gilje (1)
  • Trond Egil Toft (1)
  • Unni Fuglestad (1)
Artikkel

Blinde flekker i vurdering av barns språk

Ny forskning ved Lesesenteret stiller spørsmål ved et kjent internasjonalt vurderingsredskap: Er det godt nok for å kunne vurdere norske barns språk- og fortellerkompetanse?

Publisert: 29.04.2015 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel

Å lære om å lære i barnehagen

Barnehagealderen er en svært læringsintensiv alder. Noen av læringsprosessen foregår nesten automatisk, mens andre krever større bevissthet. Hvordan kan de voksne i barnehagen hjelpe barn til å tenke over sin egen læring?

Publisert: 24.04.2015 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel

Å posisjonere seg som fagtekstskriver

Universitetslektor Anne Håland har skrevet en artikkel i tidsskriftet Viden om læsning hvor hun diskuterer hvordan kunnskap om elevenes posisjoneringer kan ha betydning for skriveopplæringen i skolen?

Publisert: 06.11.2014 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Jenter har bedre motorikk enn gutter

Fersk forskning viser at forskjellen mellom gutter og jenters motoriske ferdigheter ikke alltid er like klar og stereotypisk som først hevdet.

Publisert: 18.06.2014 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Elever skriver bedre med modelltekster

Ny forskning ved Lesesenteret viser at bruk av modelltekster i undervisningen gir elever inspirasjon og kunnskap til å skrive gode tekster i alle fag – helt i tråd med revisjonen av Kunnskapsløftet.

Publisert: 31.03.2014 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel

Tidlig skriftspråklig kompetanse

En viktig forutsetning for en god leseutvikling

Publisert: 17.03.2014 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Hvorfor leser vi dårligere på skjerm?

Å lese på skjerm gir mer hjernestress enn om samme tekst formidles på papir. Klikking og rulling stjeler oppmerksomheten. Muligheten for at teknologien svikter, skaper usikkerhet.

Publisert: 03.02.2014 Hentet fra Lesesenteret
  • «
  • …
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo