Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Blogg (27)

Artikkeltema

  • Mobbing (8)
  • Klasseledelse (6)
  • Samspill og relasjoner (6)
  • Barnehage (3)
  • Barnetrinn (3)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Psykisk helse (3)
  • Studieforberedende (3)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (3)
  • Kontroll og tilsyn (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Læreplaner (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Motivasjon (2)
  • Overgangsfaser (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Ledelse (1)
  • Lek (1)
  • Organisering (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • SFO/AKS og fritid (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (27)

Artikkelforfatter

  • Kari Stamland Gusfre (7)
  • Kirsti Tveitereid (5)
  • Elin Nesvoll Vangsnes (2)
  • Frank Rafaelsen (2)
  • Nina Grini (2)
  • Ellen Elvethon (1)
  • Grete Sørensen Vaaland (1)
  • Hilde Margrethe Hegna (1)
  • Randi M. Sølvik (1)
  • Stine Sævik (1)
  • Svein Erik Nergaard (1)
  • Tove Flack (1)
Blogg

Hva er vel skolen uten SFO?

Endelig er nasjonal rammeplan for SFO publisert, og den skal gjelde fra 1. august 2021. Noen vil kanskje mene at dette var på høy tid, mens andre synes at en nasjonal rammeplan er unødvendig styring av noe som allerede fungerer godt på lokalt nivå.

Publisert: 24.09.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Ferietid = mobbefri

Jula ringes inn ganske snart, og mange av oss glir inn i modusen «lys og varme, snill og fredelig».

Publisert: 15.12.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Overgangen fra barnehage til skolefritidsordning

Før skolestart stifter de fleste 1. klassingene bekjentskap med skolefritidsordninger. Skolefritidsordningene er evaluert i 2019. En hovedkonklusjon er at det er svært stor variasjon i tilbudet fra kommune til kommune.

Publisert: 12.08.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Runddansen mellom relasjonar og læring

Me må slutte å skilje mellom relasjonsbygging og fagformidling. Runddansen mellom relasjonar og læring er tett. Trinna blir satt frå første dag, men dansen held fram gjennom heile skuleløpet.

Publisert: 17.06.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Inkludert – for enhver pris?

Kan man forstå begrepet inkludering slik at det å bli inkludert kan innebære noe negativt? Kanskje er vi for overfladiske og for lite presise når vi snakker om inkludering.

Publisert: 30.05.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Et forsvar for det uperfekte

Rundt påske stiftet jeg bekjentskap med begrepet sherpaforeldre. Ett nytt tilskudd i en lang rekke økenavn på foreldre som vaker rundt i den norske offentligheten. Hvem trenger egentlig flere slike?

Publisert: 15.05.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Lek og dybdelæring i skolen

De nye læreplanene begynner å ta form, og de skal ha rom for både lek og dybdelæring. Hva betyr dette for skolen?

Publisert: 21.03.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Øyne i nakken og ett på hver finger – om å «se» elever og «lytte» med kroppen

Å «se» elever innebærer mer enn å se. Kanskje handler det om noe sanselig og kroppslig som kan trenes og som er nært knyttet til læreren som person?

Publisert: 19.12.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Stemmer det at voksne krenker elever?

Hver dag strømmer tusenvis av elever, lærere og andre voksne til sin felles arbeidsplass på skolen. Gjennom en dag, en uke, et skoleår er det svært mange møter mellom voksne og barn. Det virker nærmest utenkelig at barn og unge kan bli krenket, trakassert eller mobbet av noen som jobber på skolen. Det er jo de som skal passe på dem.

Publisert: 10.09.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

God gruppeledelse = trygt læringsmiljø

Som spesialpedagog i barnehage gjennom flere år har jeg erfart at det er av stor betydning med god kvalitet på gruppeledelse.

Publisert: 17.08.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Medborgerskap

Ludvigsenutvalget ga råd om utformingen av framtidens skole, og ordet medborgerskap dukket opp som et viktig begrep. Det handler blant annet om å leve sammen i fellesskap.

Publisert: 03.08.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Hvordan kan vi støtte barn i å finne sin identitet?

I disse dager er regnbueflagget heist på mange kommunale flaggstenger. For Kari Stamland Gusfre ble det ekstra viktig etter å ha lest en Facebookoppdatering fra en familie i sitt nærmiljø.

Publisert: 29.06.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Inkluderende felleskap – «Education that fits»

I 2015 hørte Nina Grini et foredrag som inspirerte henne til å blogge. Nylig hørte hun professor David Mitchell på nytt i forbindelse med presentasjonen av rapporten Inkluderende fellesskap for barn og unge. Det resulterte i enda en bloggpost.

Publisert: 10.05.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Gode råd om å øke elevenes engasjement

Det er så fint å få en liste med korte greie råd sier mange, men kanskje blir gode råd fortsatt bare gode råd, satt opp på en plakat, eller i en powerpoint?

Publisert: 15.03.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Mobbing og krenkelser er et samfunnsproblem

Det er mye snakk om skolens plikt til å stoppe mobbing. Det er riktig og viktig, men mobbing er ikke bare et problem i skolen. Det er et samfunnsproblem.

Publisert: 27.02.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Er du god å prate med?

Hva assosierer du med det å ha en samtale med rektor? At rektor er en god samtalepartner kan i noen tilfeller være avgjørende for et godt foreldresamarbeid, og hva kjennetegner egentlig et godt skole-hjem-samarbeid?

Publisert: 20.02.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Hele livet er fullt av overganger

Tenker du bare sport når du hører ordet "overganger"? I barnehage- og skolesammenheng er det en mengde overganger som er vel så betydningsfulle.

Publisert: 05.01.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Er psykisk helse en privatsak?

Vi lever i en tid da kjendiser og vanlige ungdommer forteller om angst og depresjoner i beste sendetid. Trenger vi at unge og gamle bretter ut sitt innerste og private i all offentlighet? Har det blitt for mye åpenhet?

Publisert: 07.12.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

God start for samarbeidet mellom hjem og skole

Skolen har hovedansvaret for at samarbeidet med hjemmet fungerer, men kanskje er det i hjemmet den viktigste jobben gjøres?

Publisert: 02.09.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Har du et trygt og godt skolemiljø?

Endringene i Opplæringsloven kapittel 9a, som trådde i kraft 1. august 2017, diskuteres. Er de til elevenes beste eller blir elevens rettigheter svekket?

Publisert: 04.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo