Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (9)

Artikkeltema

  • Motivasjon (3)
  • Digitalisering (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Norsk (1)
  • Organisering (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Stress (1)

Artikkelkilde

  • NTNU (9)

Artikkelforfatter

  • Marit Uthus (3)
  • Anne-Lise Sæteren (1)
  • Beate Wold Hygen (1)
  • Egil Galaaen Gjølme (1)
  • Elise Farstad Djupedal (1)
  • Gro Ulset (1)
  • Jens Olgard Dalseth Røyrvik (1)
  • Kari Kolbjørnsen Bjerke (1)
  • Kristine Ask (1)
  • Lillian Kirkvold (1)
  • Petter Grytten Almklov (1)
  • Silje Steinsbekk (1)
  • Torill Moen (1)
Kronikk

Våger regjeringen å gjøre skolen mer praktisk?

Skal vi endelig få praktiske fag tilbake i skolen? Regjeringen legger frem den såkalte Ungdomsmeldingen denne uken. Er politikerne modige nok?

Publisert: 11.10.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Kronikk

Svømmeundervisning ute krever trygge lærere

Nå som deler av svømmeundervisningen skal foregå utendørs, er det mye nytt for lærerne også. Men vi kan finne ut av det ved å samarbeide.

Publisert: 13.06.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Kronikk

Vær nysgjerrig på barns spilling

Tenk om din partner hadde fnyst hver gang du fant fram strikketøy eller himlet med øynene når du satte på sportssending. Om dine kolleger spurte «er det sunt da?» når du fortalte om en helg på hundestevne, i klatrevegg eller på korpsøvelse? At ingen brydde seg om det du brenner for? Slik er det for mange barn og unge også. De har ingen voksne som spør hvordan spillingen har vært, eller viser interesse når de forteller hva de har oppnådd.

Publisert: 29.10.2021 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Kronikk

«Likes» og kommentarer fører til dårligere selvbilde

Jenter som «liker» og kommenterer på det andre legger ut på sosiale media får dårligere selvbilde over tid. Posting på egne profiler har ingen betydning.

Publisert: 08.09.2020 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Kronikk

Er det egentlig guttene det er noe feil med?

Mandag denne uka la Stoltenberg-utvalget frem rapporten «Nye sjanser-bedre læring» der oppdraget var å besvare det store spørsmålet om hvorfor guttene taper terreng i skolen.

Publisert: 10.02.2019 Hentet fra NTNU
Kronikk

Spesialundervisning mot nye mål og ny mening

Spesialundervisningen i den norske grunnskolen er for dårlig.

Publisert: 06.06.2018 Hentet fra NTNU
Kronikk

– Nynorsk bør være valgfag

Det er ikke nødvendigvis det å beherske nynorsk og bokmål som gjør deg smartere, men å beherske flere språk. Det kunne med andre ord like gjerne ha vært kinesisk på timeplanen.

Publisert: 30.05.2018 Hentet fra NTNU
Kronikk

Ukritisk malbruk i barnevernet?

Barnevernet bruker i økende grad kartleggingsmaler. Dette kan gi oversikt over risikofaktorer knyttet til barnet, familien og omgivelsene. Kronikkforfatterne påpeker at de malstyrte undersøkelsene innføres uten diskusjon eller motforestillinger.

Publisert: 05.12.2017 Hentet fra NTNU
Kronikk

Bekymret over presset i skolen

- Barn og unges psykiske helseplager øker. Viljen til å se problemet i lys av prestasjonspresset i skolen synes fraværende.

Publisert: 04.04.2017 Hentet fra NTNU
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo