Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (6)

Artikkeltema

  • Bygg og arkitektur (3)
  • Barnetrinn (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnehage (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Matematikk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • SINTEF Teknologi og samfunn (6)

Artikkelforfatter

  • Kathrine Nitter (2)
  • Beate Horg (1)
  • Christina Benjaminsen (1)
  • Monika S. Nyhagen (1)
Artikkel

Dårlig skoleluft kan bekjempes uten økt energibruk

Det er fullt mulig å drifte ventilasjonsanlegg slik at de både gir godt inneklima og god energiøkonomi i skoler.

Publisert: 02.11.2022 Hentet fra SINTEF Teknologi og samfunn, NTNU
Artikkel

Hvordan påvirkes elevene av ulike lydforhold?

En kartlegging viser at store, åpne undervisningsarealer kan være krevende, spesielt for elever med særskilte behov.

Publisert: 14.09.2022 Hentet fra SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

– Overgangen fra barnehage til skole blir for stor

Faste plasser, større barnegrupper, og timeplan med arbeidsøkter. 1. klasse er en helt annen opplevelse for barna, enn livet i barnehagen. Forskning viser at overgangen blir for brå for mange av barna. Her er forskerens råd om hvordan man skal få til en god overgang.

Publisert: 15.02.2022 Hentet fra SINTEF Teknologi og samfunn, NTNU
Artikkel

Her er forskernes «medisin» for nedslitte skoler

Ett av de mest effektive tiltakene for å bedre inneklimaet i gamle skoler er nesten helt gratis, viser forskning.

Publisert: 11.02.2022 Hentet fra SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Matematikk-lærer-lærerne på skolebenken

Hvordan skal barn og unge i Norge gjøre det enda bedre i matematikk? Svaret kan ligge hos lærerutdannerne.

Publisert: 22.04.2021 Hentet fra SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Dette prosjektet skal gi skolebarn bedre psykisk helse

Hvordan gi barn en bedre skolehverdag og generell livsmestring? Det skal blant annet SINTEF forske på i EU-prosjektet Boost.

Publisert: 09.08.2018 Hentet fra SINTEF Teknologi og samfunn, NTNU
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo