Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)

Artikkeltema

  • Likestilling/kjønn/seksualitet (5)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • Tidsskrift for Kjønnsforsking (5)

Artikkelforfatter

  • Harriet Bjerrum Nielsen (1)
  • Helene Fiane Teigen (1)
  • Inge Henningsen (1)
  • Kamilla Knutsen Steinnes (1)
  • Kristoffer Chelsom Vogt (1)
  • Mette Maria Rønsen Gjerskaug (1)
  • Øystein Skundberg (1)
Fagfellevurdert

Digital lesing som kjønnet ferdighet – om betydningen av kjønn og sosial klasse i kortrapportene om PISA 2009 og ePIRLS 2016

Stoltenberg-rapporten (NOU 2019: 3) satte for alvor kjønnsforskjeller i skolen på dagsordenen. Spørsmålet er imidlertid hvordan kjønn diskursivt blir konstruert og fortolket i rapporter om prestasjoner i skolen. Hvorfor blir kjønn gjerne tolket som den viktigste forskjellskapende faktoren? Hvorfor blir ikke sosial klasse viet større plass?

Publisert: 14.09.2023 Hentet fra Tidsskrift for Kjønnsforsking (Vol. 46) 3-4/2022
Fagfellevurdert

«– Det er lett å se hvilke kjønn reklamer er ment for. Det er ikke noe mellomting»: En studie av ungdoms fortolkning av kjønn i reklame på sosiale medier

Hvordan fortolker ungdom kjønn i markedsføring på sosiale medier?

Publisert: 23.03.2022 Hentet fra Tidsskrift for Kjønnsforsking (Vol. 45) 2-3/2021
Fagfellevurdert

Prosessuell interseksjonalitet: gutter, posisjoner og prosesser

Denne artikkelen ser på gutters problemer i skolen i lys av prosessuell interseksjonell teori.

Publisert: 24.08.2020 Hentet fra Tidsskrift for Kjønnsforsking (Vol. 44) 2/2020
Fagfellevurdert

Hva jenter må vite: Kristiane Skjerve, Sundhetslæren og jenters seksualitet

Denne artikkelen ser nærmere på hvordan Kristiane Skjerves bok "Sundhetslære for unge kvinder" fra 1916 har spilt en rolle i utviklingen av skolens tilnærming til ungdomstid og seksualitet.

Publisert: 18.11.2018 Hentet fra Tidsskrift for Kjønnsforsking (Vol. 42) 4/2018
Fagfellevurdert

Guttepanikk og jentepress – paradokser og kunnskapskrise

Gutter fremstilles ofte som skoletaperne i dagens utdanningssystem. I denne artikkelen ser vi på noen av hovedtemaene i debatten rundt kjønn og skole, samt hvilke konsekvenser denne kan ha for guttene og jentene i skolen.

Publisert: 23.05.2018 Hentet fra Tidsskrift for Kjønnsforsking (Vol. 42) 1-2/2018
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo