Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (11)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (4)
  • Mangfold og integrering (4)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (3)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Motivasjon (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Organisering (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Tidsskrift for samfunnsforskning (12)

Artikkelforfatter

  • Kristoffer Chelsom Vogt (2)
  • Anja Bredal (1)
  • Anne Grete Tøge (1)
  • Arnhild Bie-Drivdal (1)
  • Azin Banafsheh (1)
  • Christer Hyggen (1)
  • Edda Stang (1)
  • Elisabeth Ugreninov (1)
  • Harriet Bjerrum Nielsen (1)
  • Hedda Haakestad (1)
  • Ingar Brattbakk (1)
  • Ingrid Smette (1)
  • Ira Malmberg-Heimonen (1)
  • Kirsti Malterud (1)
  • Liza Reisel (1)
  • Martin Isungset (1)
  • Mats Lillehagen (1)
  • Rune Ellefsen (1)
  • Sara Seehuus (1)
  • Sveinung Sandberg (1)
Fagfellevurdert

Rasisme og motstand: Minoritetsungdom slår tilbake

Når motstand mot rasisme integreres i hverdagens interaksjoner, utgjør det en form for allestedsnærværenhet som kan være mer potent enn de fleste former for politisk mobilisering og offentlige tiltak.

Publisert: 18.06.2024 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 65) 1/2024
Fagfellevurdert

Behandlingskontrast i eksperimenter innen velferd og utdanning

Det er behov for mer eksperimentell forskning innen velferd og utdanning, men politikkutviklere og forskere bør være oppmerksom på at eksperimentelle design stiller betydelige krav til intervensjoner og kontekst.

Publisert: 16.11.2022 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 63) 4/2022
Fagfellevurdert

Foreldres nabolagstrategier for barn og unge: danne, styrke og skjerme

Nabolaget er en vesentlig del av barn og unges oppvekstmiljø. Hvilke strategier tar foreldre i bruk for å beskytte barna fra negative nabolagseffekter og for å fremme positive nabolagseffekter?

Publisert: 10.06.2022 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 63) 2/2022
Fagfellevurdert

Foreldrerestriksjoner blant minoritetsungdom: omfang og mønstre i og utenfor skolen

Nordiske studier har vist at minoritetsforeldre oftere enn majoritetsforeldre legger begrensninger på ungdom, og særlig jenter. Slike restriktive foreldrepraksiser utfordrer kjønnslikestilling og økende selvbestemmelse som premisser for foreldrepraksis i den norske velferdsstaten.

Publisert: 24.09.2021 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 62) 1/2021
Kronikk

Kortsiktighetens pris - The long term costs of short-termism

Nordiske velferdsstater har lange tradisjoner for å legitimere politikk med henvisning til samfunnsforskning. Utallige karrierer – sågar hele forskningstradisjoner – er skapt gjennom denne symbiosen. Tett samspill mellom forskere og stat medfører imidlertid en del utfordringer.

Publisert: 13.01.2020 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning 1/2020
Fagfellevurdert

Tillitsvalgtes oppfatninger om egen rolle i faglig utviklingsarbeid - En studie av rolleforståelse blant arbeidsplasstillitsvalgte i offentlig sektor

I norsk arbeidsliv er det forventet at ansatte bidrar i virksomhetsutvikling – direkte og gjennom tillitsvalgte.  Denne artikkelen utforsker hvordan arbeidsplasstillitsvalgte fra ulike profesjoner oppfatter egen rolle i faglig utviklingsarbeid, på bakgrunn av tolv intervjuer med tillitsvalgte på sykehus, skoler og i kommunal omsorg.

Publisert: 15.08.2019 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 60) 3/2019
Fagfellevurdert

Kunnskap for politikk og praksis? En analyse av Stoltenbergutvalgets kunnskapssyn

Stoltenberguvalgets rapport vektlegger kunnskap som kan kartlegges med standardiserte, kvantifiserbare målemetoder. I denne artikkelen undersøker forfatterne i hvilket omfang en slik strategi kan avdekke årsakene til og effektene av kjønnsforskjellene i klasserommet.

Publisert: 15.08.2019 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 60) 3/2019
Fagfellevurdert

Kall eller lønnskamp? En casestudie av Utdanningsforbundets holdning til lukning av læreryrket

Er profesjoner drevet av egeninteresse eller hensynet til samfunnet og klienters beste? Ofte anses profesjoner som institusjoner med ett mål for øye - å tjene medlemmenes økonomiske interesser. I denne artikkelen drøftes dette perspektiver ved hjelp av analyser av Utdanningsforbundets begrunnelser og motiv i tre saker som angår begrensinger i adgang til utøvelse av læreryrket.

Publisert: 16.01.2019 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 60) 1/2019
Fagfellevurdert

Vår utålmodighet med ungdom

Aldri før har så stor andel av hvert ungdomskull gjennomført videregående på så kort tid som i dag. Likevel er det økende bekymring over stabile frafallstall. Er det på tide å utvide normalitetsbegrepet med hensyn til når i livet vidergående skal foregå?

Publisert: 22.02.2017 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 58) 1/2017
Fagfellevurdert

Fødselsrekkefølge og utdanningsoppnåelse: Har foreldrenes landbakgrunn betydning?

Vår tolkning er at familiesosialiseringen blant innvandrerfamilier er ulik majoritetsbefolkningens, at forhold knyttet til botid kan påvirke søsknene ulikt, eller at institusjonelle rammer påvirker norskfødte med innvandrerforeldre annerledes enn majoriteten.

Publisert: 01.02.2017 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 58) 1/2017
Fagfellevurdert

Barnevern på sosiale medier – offentlig deltakelse og utøvelse av medborgerskap

Bruk av sosiale medier har medført en endret offentlighet med nye muligheter for deltakelse. Hvordan brukes digitale muligheter på barnevernsfeltet? Innebærer det økt medborgerskap?

Publisert: 01.12.2016 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 57) 4/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo