Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (11)

Artikkeltema

  • Barnehage (3)
  • Lærerutdanning (3)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Klasseledelse (2)
  • Motivasjon (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Atferd (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Entreprenørskap (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Høytpresterende elever (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Organisering (1)
  • Skolevegring (1)
  • Skriving (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • FoU i praksis (11)

Artikkelforfatter

  • Elaine Munthe (1)
  • Eli Bjørhusdal (1)
  • Ella Bjerga (1)
  • Hege Merete Somby (1)
  • Hilde Sognnæs Strandos (1)
  • Knut Steinar Engelsen (1)
  • Kristin Rydjord Tholin (1)
  • Liv Ingrid Aske Håberg (1)
  • Magne Rogne (1)
  • Marit Kulild (1)
  • Marit Semundseth (1)
  • May Britt Postholm (1)
  • Minjeong Son (1)
  • Peder Haug (1)
  • Rita Årevik Vikdal (1)
  • Siv Måseidvåg Gamlem (1)
  • Tove Holmbukt (1)
Fagfellevurdert

Hvordan læreren som klasseleder kan fremme læring i prosjektarbeid

Denne artikkelen presenterer forskning og teorier som belyser klasseledelse. Videre beskrives og analyseres eksempler fra undervisningspraksis som viser hvordan læreren som leder kan forebygge uro i klassen i prosjektforløp ved å være en tydelig leder samtidig som han eller hun skaper og opprettholder gode relasjoner ved å være fagpersonlig nærværende i klasserommet.

Publisert: 17.10.2018 Hentet fra FoU i praksis 2/2014
Fagfellevurdert

Tilbakemelding for læring på femårsklubb i barnehagen

Denne studien løftar fram aspekt ved femårsklubb som til no ikkje har vore kjent: kva typar tilbakemeldingar som blir gitt, og innhaldet i desse. Tilbakemeldingar på femårsklubb relaterer seg hovudsakleg til oppgåve- og personnivå, og i liten grad til prosess- og sjølvreguleringsnivå. Dette kan tyde på eit behov for auka kunnskap i barnehagar om korleis ulike tilbakemeldingar kan påverke barna si læring og utvikling.

Publisert: 01.04.2018 Hentet fra FoU i praksis (Vol. 12) 1/2018
Fagfellevurdert

Sammenhengen mellom læreratferd og elevers engasjement

Aktiv og entusiastisk deltakelse er viktig for læring, men hva skaper engasjement i undervisningssituasjonen? Studier har vist at det er sammenheng mellom lærers adferd og engasjement hos elevene. I denne studien undersøkes denne sammenhengen nærmere.

Publisert: 01.04.2018 Hentet fra FoU i praksis (Vol. 12) 1/2018
Fagfellevurdert

Ansattes bidrag til femåringers språklæring i barnehagen

Det anses i dag som nyttig at barn så tidlig som mulig blir faglig forberedt til skole og utdanning, slik at de kan klare seg i konkurransen i det globale kunnskapssamfunnet. Hvis dreiningen fortsetter i retning av en mer skoleforberedende tradisjon og mot prestasjonsbarnet, vil det påvirke pedagogrollen i møte med barns språklæring i barnehagen.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra FoU i praksis (Vol. 11) 2/2017
Fagfellevurdert

Improvisasjon som bindeledd mellom teori og praksis i profesjonsutdanninga til lærarstudenten

Vår konklusjon er at det å arbeida bevisst med improvisasjon i lærarutdanninga kan fungera produktivt som eit positivt bidrag til studentane si profesjonsforståing og i utvikling av handlingskompetanse og tryggleik i møte med elevane.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra FoU i praksis (Vol. 11) 2/2017
Fagfellevurdert

Læreres pedagogiske organisering av elevbedrift for elever med særlige behov

Elevbedrift regnes for å  gi økt motivasjon og læringsutbytte gjennom gjennom en praksisnær tilnærming til undervisning. Metodikken skal være spesielt god for elever med særlige behov. Hvordan organiserer lærere elevbedrifter for slike elever?

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra FoU i praksis (Vol. 11) 2/2017
Fagfellevurdert

Begynnaropplæring i norsk for fagleg sterke elevar

Informantane i studien vår er velmeinande og prøver i stor grad å leggje til rette for at elevane skal ha noko å bryne seg på og strekkje seg etter. Men i sin vidaste tradisjon står norsk skule for ei tilpassa undervisning som ikkje nødvendigvis er til beste for alle elevar, iallfall ikkje for dei sterke.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra FoU i praksis (Vol. 11) 2/2017
Fagfellevurdert

Spesialundervisning, læringsmiljø og inkludering

Mange elevar som får spesialundervisning, gir uttrykk for ein langt mindre gunstig situasjon i skulen enn dei som ikkje får spesialundervisning. Slik inkludering, arbeidsmiljø og spesialundervisninga er forstått i dag, er det ikkje tilfredsstillande.

Publisert: 04.05.2017 Hentet fra FoU i praksis (Vol. 11) 1/2017
Fagfellevurdert

Ei forskingsbasert grunnskulelærarutdanning

I kor stor grad er grunnskulelærarutdanningane forskingsbaserte? - Det ser ut som ikkje alle faga har kome like langt i arbeidet med forskingsbasering, og den negative effekten det kan ha for progresjonen til studentane, skriv Magne Rogne og Elaine Munthe i denne artikkelen.

Publisert: 02.05.2017 Hentet fra FoU i praksis (Vol. 11) 1/2017
Fagfellevurdert

Førskolelærerstudenter utforsker forståelse av teori i praksis

Artikkelen ønsker å bidra med kunnskap om det potensialet som ligger i å bruke praksis som læringsarena for å styrke førskolelærerstudenters teoretiske kunnskaper.

Publisert: 16.04.2013 Hentet fra FoU i praksis 1/2013
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo