Fagfellevurdert «Dette er måten de unge snakker på i dag.» Om elevers bruk av hatprat og nedsettende ytringer Nedsettende ytringer med basis i fordommer og stereotypier er ytringsformer som bryter med skolens målsetting og utvikling av inkluderende og støttende skole- og klassemiljøer. Hvilke erfaringer har lærere og fagarbeidere med elevers bruk av skjellsord og hvordan blir dette håndtert? Publisert: 09.09.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 11) 1/2025
Artikkel Hva skjer når førsteklassingene bruker halve dagen på lek? Resultatene fra pilotprosjektet i Tønsberg har ført til praksisendring i hele kommunen. Forskerne har svaret på hva som funket. Publisert: 08.09.2025 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel Elever som fikk utsatt skolestart er svakere lesere og føler mindre tilhørighet til skolen Forskere mener elever som venter med skolestart må få andre tilbud enn ett år ekstra i barnehagen. Publisert: 16.06.2025 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel Læringsbane i matematikk – et planleggingsverktøy for undervisning Planleggingsverktøyet læringsbane i matematikk, skiller seg fra andre planleggingsverktøy ved at det legger spesiell vekt på hvordan de matematiske elementene i læreplanen er relatert til hverandre, og hvordan dette kan brukes aktivt i planlegging og gjennomføring av undervisningen. Publisert: 21.05.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Fagartikkel Ungdomsmeldingen: Gamle ideer gir fortsatt nye muligheter En aktiv og praktisk undervisning har vært et element i læreplanene så lenge man kan huske, uten at det har gitt seg særlig utslag i undervisningen som elevene blir møtt med. Den nylig publiserte Ungdomsmeldingen gir anledning til å ta gamle intensjoner på alvor. Publisert: 20.05.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Video Læring for livet (15) Engasjerende undervisning på første trinn Engasjerende undervisning handler om motivasjon, mestring, relevans og autonomi. I denne episoden av Læring for livet forteller Stine Nygård, lærer på første trinn, hvordan hun jobber. Publisert: 15.05.2025 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagartikkel Fagfornyelsen som glemte skolebibliotekene En vellykket gjennomføring av fagfornyelsen forutsetter fungerende skolebibliotek. Likevel har skolebibliotekene fått svært liten plass i læreplanene. Publisert: 07.05.2025 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel Skriveopplæring med STL+. Læreres holdninger er avgjørende når metoden brukes Flere lærere i Norge bruker STL+ som en metode i den tidlige skriveopplæringen. Men selv om metoden er den samme, gjør lærerne ulike didaktiske valg basert på hva de mener er viktig å legge vekt på i begynneropplæring. Dette kan ha betydning for hvordan elevene utvikler seg som skrivere. Publisert: 28.04.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Fagfellevurdert Læreres oppfatninger om å skrive seg til lesing med digital lydstøtte (STL+) Hvordan oppfatter lærere STL+ som pedagogisk metode for skriveopplæring i begynneropplæringen, og hvilke faktorer påvirker oppfatningene deres? Publisert: 18.03.2025 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 10) 1/2024
Fagfellevurdert Bør vi snakke om porno i barneskolen? En studie om undervisning tilknyttet seksualitet og pornografi på mellomtrinnet Selv om mange barn ser pornografi er tematikken pornografi, barns eksponering for pornografi og hvordan lærere håndterer dette i skolen et underkommunisert tema. Publisert: 18.03.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 17) 2/2024
Podcast PODKAST: ‒ Å setje av så mykje tid til lesing i alle fag er radikalt På Sjøskogen barneskule var dei ikkje nøgde med leseresultata og elevanes motivasjon for å lese. Det førte til radikalt utviklingsarbeid i alle fag. Publisert: 17.03.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Lek i skolen – en bedre måte å lære på Vi har utfordringer i norske skoler, både med faglige resultater, tilfeller av vold og psykisk helse. Kan noe av forklaringen være for dårlige rammevilkår for de yngste elevene? Publisert: 24.02.2025 Hentet fra Bedre skole 3/2024