Fagfellevurdert Tekstmarkering, kommentarar og metaspråk – elevrespons i skriving av fagartikkel på vg2 Korleis kommenterer elevane tekstane til kvarandre, kva tekstaspekt blir vektlagde og kva metaspråk blir nytta? Og kva kan dette seie oss om tekstvurderingskompetansen til elevane? Publisert: 06.02.2025 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 2/2024
Fagfellevurdert Positive avvik i videregående opplæring: Hvor finnes de og hva kan vi lære av dem? Mangel på fullført utdanning er en av flere faktorer som bidrar til at unge havner utenfor arbeidslivet. Hva opplever ungdom i risiko for utenforskap har bidratt til økt deltakelse i videregående opplæring? Publisert: 05.02.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 3/2024
Fagfellevurdert Nettlærernes agency i den offentlige videregående skolen Hvordan opplever lærere å undervise i nettskolen? Publisert: 23.01.2025 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 3/2024
Fagartikkel Eleven som forsker − bibliotekaren som veileder Når elevenes forskningsprosjekter starter i skolebiblioteket, blir elevene oppmerksomme på bibliotekarens rolle som medspiller i forskningsarbeidet. Ved Elvebakken videregående skole har denne arbeidsmåten gitt klare resultater. Publisert: 16.12.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel Hvordan legge til rette for utforsking i samfunnsfagene Med innføringen av læreplanen for kunnskapsløftet har utforsking fått en mer markant plass i samfunnsfagene. En masterstudie har undersøkt hvordan lærere i ungdomsskolen og i videregående legger til rette for og støtter læring gjennom utforskende arbeidsmåter. Publisert: 02.12.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Engelsk — Fagfellevurdert Enacting Critical Visual Literacy in Norwegian Secondary School EFL Classrooms: Opportunities and Challenges Hva betyr det å være lesekyndig i dag, og hvordan kan utdanningen forberede elever på å navigere i et stadig mer komplekst tekstmiljø? Publisert: 27.11.2024 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 10) 3/2024
Podcast Lærerrommet: Slik hjelper du de introverte og sjenerte De finnes i alle klasserom og i alle barnehager; barn og elever som er stillere og mindre sosialt deltakende enn andre. Fagfolk kaller dem gjerne stille, tilbaketrukne eller innagerende barn og unge. Hvordan støtter du dem best? Publisert: 11.10.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Tenåringer i det digitale klasserommet: Sitter ikke mye foran skjerm Mens kulturkjendiser og statsråder kjemper mot unges skjermbruk i og utenfor skolen, driver skoleforskere ved Universitetet i Oslo sitt nitide arbeid med å finne ut hvor godt rustet tenåringene våre er til å manøvrere det digitale – og hvordan vi kan hjelpe dem til å bli bedre. Publisert: 20.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Jentene gjør det bedre på skolen. Likevel er guttene mer positive til karakterer. Sosiologer ved UiB har undersøkt karakterer og sosial bakgrunn i den videregående skolen. – Det som overrasket meg mest, var hvor store kjønnsforskjeller det var mellom gutter og jenter i synet på karakterer, sier førsteamanuensis, Katharina Sass. Publisert: 12.09.2024 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Fagfellevurdert Hvorfor velger elever på videregående skole programfaget psykologi? På få år er det etablert tilbud om undervisning i psykologi ved nærmere sytti prosent av landets videregående skoler med studiespesialiserende utdanningsprogram. Hvorfor velger så mange elever psykologi? Publisert: 13.08.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 1/2024
Podcast Podkast: Hvordan kan skolefolk og forskere lære sammen i FoU-sirkler? En utprøvende arbeidsmetode gir nye muligheter til å jobbe med tverrfaglige temaer i skolen. – Målet er alltid bedre undervisning for elevene, sier skoleleder som har erfaring med metoden. Publisert: 24.05.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Elever vil ikke la ChatGPT gjøre hele jobben for seg Videregående elever i Buskerud, Vestfold og Telemark har blitt spurt om bruk av samtaleroboter som ChatGPT i arbeid med skriving. Publisert: 07.05.2024 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)