Fagartikkel Fagfornyelsen som glemte skolebibliotekene En vellykket gjennomføring av fagfornyelsen forutsetter fungerende skolebibliotek. Likevel har skolebibliotekene fått svært liten plass i læreplanene. Publisert: 07.05.2025 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagfellevurdert Betydningen av lærerstøtte for elevers selvregulerte læring i kroppsøving – mediert gjennom elevenes mestringsforventninger og målorienteringer Hvordan kan lærere gjennom lærerstøtte påvirke elevers selvregulerte læring i kroppsøving, både direkte, men også gjennom elevenes mestringsforventninger og målorienteringer? Publisert: 29.04.2025 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 8) 2/2024
Fagfellevurdert Livsmestring i norskfaget: Hvordan forstår og tilrettelegger norsklærere for livsmestringsarbeid i klasserommet? I overordnet del av Læreplan for Kunnskapsløftet 2020 er folkehelse og livsmestring løftet frem som ett av tre nye tverrfaglige temaer. Det er imidlertid uttrykt usikkerhet rundt hvordan særlig livsmestring skal forstås og operasjonaliseres. Publisert: 01.04.2025 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 10) 3/2024
Fagartikkel Nye takter for friluftsliv og dans i kroppsøving Lærere, elever og forskere har sammen arbeidet med å realisere dans og friluftsliv som en prioritert del av kroppsøvingsfaget i videregående skole. Publisert: 07.03.2025 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Fagfellevurdert Individuelle opplæringsplaner for ungdom med utviklingshemming i tilrettelagt videregående opplæring – mellom verdier, vilje, kunnskap og system Å sette mål for opplæring dreier seg om å ta valg på elevens vegne. Hva hviler dette valget på? Artikkelen undersøker individuelle opplæringsplaner og læreres valg av mål for elever på arbeidslivstrening og hverdagslivstrening. Publisert: 06.03.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2024
Fagfellevurdert Tekstmarkering, kommentarar og metaspråk – elevrespons i skriving av fagartikkel på vg2 Korleis kommenterer elevane tekstane til kvarandre, kva tekstaspekt blir vektlagde og kva metaspråk blir nytta? Og kva kan dette seie oss om tekstvurderingskompetansen til elevane? Publisert: 06.02.2025 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 2/2024
Fagfellevurdert Positive avvik i videregående opplæring: Hvor finnes de og hva kan vi lære av dem? Mangel på fullført utdanning er en av flere faktorer som bidrar til at unge havner utenfor arbeidslivet. Hva opplever ungdom i risiko for utenforskap har bidratt til økt deltakelse i videregående opplæring? Publisert: 05.02.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 3/2024
Fagfellevurdert Nettlærernes agency i den offentlige videregående skolen Hvordan opplever lærere å undervise i nettskolen? Publisert: 23.01.2025 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 3/2024
Fagartikkel Eleven som forsker − bibliotekaren som veileder Når elevenes forskningsprosjekter starter i skolebiblioteket, blir elevene oppmerksomme på bibliotekarens rolle som medspiller i forskningsarbeidet. Ved Elvebakken videregående skole har denne arbeidsmåten gitt klare resultater. Publisert: 16.12.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel Hvordan legge til rette for utforsking i samfunnsfagene Med innføringen av læreplanen for kunnskapsløftet har utforsking fått en mer markant plass i samfunnsfagene. En masterstudie har undersøkt hvordan lærere i ungdomsskolen og i videregående legger til rette for og støtter læring gjennom utforskende arbeidsmåter. Publisert: 02.12.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Engelsk — Fagfellevurdert Enacting Critical Visual Literacy in Norwegian Secondary School EFL Classrooms: Opportunities and Challenges Hva betyr det å være lesekyndig i dag, og hvordan kan utdanningen forberede elever på å navigere i et stadig mer komplekst tekstmiljø? Publisert: 27.11.2024 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 10) 3/2024
Podcast Lærerrommet: Slik hjelper du de introverte og sjenerte De finnes i alle klasserom og i alle barnehager; barn og elever som er stillere og mindre sosialt deltakende enn andre. Fagfolk kaller dem gjerne stille, tilbaketrukne eller innagerende barn og unge. Hvordan støtter du dem best? Publisert: 11.10.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet