Artikkel Å lengta etter eit språk Mange samar, kvener og skogfinnar opplever ei sorg over å ikkje meistra språket som knyter dei til sitt eige folk. Fleire prøver no å ta språket sitt tilbake. Publisert: 26.08.2024 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Lærere ikke forberedt på elever med flyktningbakgrunn Aldri før har flere mennesker vært på flukt. Hvordan bør skolen ta imot elever med flyktningbakgrunn, barn og unge som har opplevd at deres mening ikke har en verdi? Publisert: 11.05.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Engelsk — Fagfellevurdert Language revitalization in Sámi Early Childhood Education and Care institutions Hvordan kan vi forstå strategier for språkrevitalisering i samiske barnehager i lys av sosiokulturelle teorier om menneskelig læring? Publisert: 12.10.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2022
Blogg Vi bør legge til rette for at ukrainske flyktninger raskt kan komme i gang med utdanning eller jobb Under flyktningkrisen i 2015 var det et stort behov for å kartlegge kompetansen til de mange flyktningene som kom til Norge. Erfaringene NOKUT fikk da kan vi bruke til å hjelpe ukrainere som kommer nå. Publisert: 24.03.2022 Hentet fra NOKUT
Artikkel Nå kommer de ukrainske elevene Hvordan kan lærere og medelever best møte de ukrainske flyktningene som nå kommer til norske skoler? Publisert: 24.03.2022 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Artikkel Språk og utdanningssystem i Ukraina I dag er Ukraina rammet av krig, og det anslås at opptil 4 millioner mennesker vil flykte fra landet. En del av dem vil komme til Norge. Publisert: 22.03.2022 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Fagartikkel Samiske barns «identitet» og oppvekst i en storbykontekst I den samiske barnehagen Cizás forteller àhkuene (bestemødrene) om samiske tradisjoner, og femåringer drar på kulturreiser til Sápmi. Målet er å styrke samisk språk. Publisert: 16.12.2021 Hentet fra Første steg 2/2021
Artikkel – Integrering er en sosial prosess som trenger sivilsamfunnet Flyktninger i norske småkommuner synes det kan være vanskelig å bli integrert i samfunnet. Forsker mener å intensivere de offentlige tjenestene vi har i dag ikke vil gjøre at vi lykkes. Publisert: 04.10.2021 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Artikkel Å lære naboens språk har alltid vært vanlig på Balkan Barnebytte og obligatorisk undervisning i minoritetsspråk er bare noe av det østeuropeere har gjort for å trosse ideen om én nasjon – ett språk. Publisert: 24.02.2021 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Morsmålsaktiviserende læring Ved hjelp av en teori om morsmålsaktiviserende læring vil artikkelforfatteren her vise hvordan ulike språk man har erfaring med, kan fungere som redskap for refleksjon, meningsskaping og læring. Publisert: 12.01.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2019
Fagartikkel Grunnskolelærerstudentenes syn på flerspråklighet i klasserommet En undersøkelse blant grunnskolelærerstudenter viser at studentene opplever flerspråklighet som en utfordring de må lære å håndtere. Samtidig er de innstilt på å finne fram til kompromisser som balanserer ulike hensyn, og som også kan utnytte flerspråklighet som en ressurs. Publisert: 20.08.2020 Hentet fra Bedre skole 4/2019
Fagfellevurdert Høyt utdanna flyktningers tilnærminger til kvalifisering og arbeid Denne artikkelen undersøker hvordan høyt utdanna flyktninger opplever og reagerer når de deltar i Introduksjonsprogrammet. Publisert: 03.05.2020 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 37) 1-2/2020