Fagartikkel Vurdering av kompetanse for inkluderende praksis Den tenkningen og forståelsen vi har når det gjelder barn og unge som strever i barnehage og skole, vil legge føringer for hvordan vi velger å arbeide med en inkluderende praksis. Forfatteren av denne artikkelen argumenterer for at det å streve med utvikling av en inkluderende praksis bør forstås i lys av grunnlagsproblemer heller enn holdningsproblemer. Publisert: 09.03.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2022
Artikkel Opplever barna at barnehagen er et sted med mye støy? Flere studier har slått fast at voksne som jobber i barnehager, plages av støy. Nå har en gruppe forskere spurt hva barna synes. Publisert: 04.01.2023 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel Lager vi sammen et trygt Oslo? Samarbeider politi og Oslo kommune godt nok? Ny forskning viser forskjeller mellom hvordan samarbeidet for å forebygge rusmisbruk og kriminalitet foregår lokalt i Oslo. Publisert: 10.11.2022 Hentet fra Det juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Kan utviklingen av psykopatiske trekk forebygges hos barn og unge? – For å redusere alvorlig kriminalitet i samfunnet, er det viktig at vi ser om det er mulig å forebygge psykopatiske trekk før de blir kroniske, sier forsker. Publisert: 04.11.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast Alternative reaksjoner hjelper og straffer unge narkotikalovbrytere Helt unge narkotikalovbrytere blir sjeldnere registrert med nye lovbrudd når de får helse- og sosialfaglig oppfølging i stedet for bøter. Samtidig opplever de oppfølgingen som inngripende og langvarig. Støtte fra foresatte betyr mye for rehabilitering. Publisert: 21.10.2022 Hentet fra Det juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Slik kan du støtte barn som er pårørende Barn som opplever sykdom og død i familien, kan tåle mye hvis de voksne klarer å opprettholde trygghet og forutsigbarhet i hverdagen. Publisert: 20.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Fagartikkel Inkluderende praksis i møte med utfordrende atferd Den store forskjellen mellom skoler som lykkes, og de som mislykkes med inkludering, har ingen ting med elevsammensetningen å gjøre. Det handler om hvordan de ansatte på skolen tenker og snakker. Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagfellevurdert Barn med utagerende atferd - i samfunnsmaskineriets tidsklemme Vi har ikke tid til å se det, selv om vi ser det. Publisert: 05.10.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 3/2022
Podcast Lærerrommet: Selektiv mutisme, hva er det og hva hjelper? De kalles ofte de stille eller tause barna, og snakker ofte ikke selv om de vil. Hvilken oppfølging i skole og barnehage kan hjelpe? Publisert: 03.06.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel Skolen som emosjonell arena – hvordan uro i skolen kan påvirke lærere emosjonelt Denne artikkelen bygger på en kvalitativ intervjustudie av fem lærere i ungdomsskole og videregående skole om hvordan de opplever uro i skolen. Artikkelforfatterne drøfter her hvordan slik uro virker inn på lærerne emosjonelt og på deres profesjonsutøvelse. Publisert: 01.04.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2021
Fagartikkel Du kan oppdage barn med problemer tidlig Barnehageansatte kan redde barn med atferdsproblemer fra å ende opp som kriminelle, mener voldsforsker. Vær oppmerksom på disse risikofaktorene. Publisert: 03.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Fagartikkel Tourettes syndrom og selvregulering Denne artikkelen gir en beskrivelse av hva som kjennetegner Tourettes syndrom, hva personer med denne diagnosen og eventuelle tilleggsdiagnoser- og vansker strever med, og hvordan man best kan tilrettelegge slik at de får en best mulig hverdag. Publisert: 28.10.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2021