Fagfellevurdert Innsatsteamet som ressurs for laget rundt eleven: inkludering, anerkjennelse og mestring Pedagoger lykkes ikke alltid med å skape læringsmiljøer som fremmer elevers læring, sosiale og personlige utvikling. Flere skoler i norske kommuner har for å håndtere denne utfordringen etablert innsatsteam som et lavterskeltilbud. Publisert: 13.06.2025 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2025
Fagartikkel Læreres erfaringer med å jobbe med elever som utagerer i klasserommet Denne artikkelen bygger på en masteroppgave i spesialpedagogikk der fem lærere er intervjuet om deres oppfatninger av hvordan det er å jobbe med elever med utagerende atferd. Publisert: 10.06.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2024
Artikkel Overraskende funn om ADHD kan hjelpe flere av jentene som sliter ADHD kan forverre angst, og angst kan forverre ADHD. Jenter er særlig sårbare for å utvikle angstlidelser, men nå har forskere oppdaget noe som kan bidra til å bremse – eller hindre utviklingen. Publisert: 13.05.2025 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Podcast Ruser ungdom seg mer enn tidligere? Tror du ungdom i dag ruser seg mer enn tidligere? Undersøkelser fra slutten av 1960-tallet og frem til i dag viser at det er en helt annen generasjon som har ruset seg mest. Publisert: 02.04.2025 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Podcast Episode 30: Hvorfor er mobbetallene fortsatt høye, og hva kan gjøres med det? Denne uka kom Elevundersøkelsen, som viser at mobbetallene kanskje ser ut til å ha stabilisert seg sammenlignet med i fjor. Men fremdeles er det altfor mange elever som blir mobbet på skolen i Norge. Publisert: 28.03.2025 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast Lærerrommet: Evnerike elever; hvordan hjelpe og støtte dem En til to elever i hver klasse har et særlig stort læringspotensial. De kalles gjerne høyt presterende eller uvanlig evnerike. Hvis de ikke blir forstått og får faglige utfordringer på sitt nivå, kan de lett ende opp som skolevegrere. Publisert: 06.02.2025 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast Lærerrommet: Mobbingens psykologi Hvem er utøverne av mobbing, hvem rammes – og hvilken betydning har klassen, skolen og hjemmet for mobbing? Dette får du svar på i denne episoden av Lærerrommet. Publisert: 16.01.2025 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel Autisme, kamufleringsatferd og helsemessige kostnader Mange autister, som generelt utgjør en sosial minoritetsgruppe, opplever lav sosial status, misforståelser, sosial devaluering og avvisning. Slik kan kamufleringsatferd forstås som et forsøk på å verge seg mot fordommer og diskriminering. Publisert: 29.11.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2024
Artikkel Store sosiale forskjeller mellom barn helt fra barnehagen En ny studie viser store forskjeller mellom barn fra familier med lav og høy utdanning og inntekt når det kom til selvregulering, ordforråd og atferdsproblemer. Forskjellene ble synlige allerede i barnehagen, og økte utover skoleløpet. – Dette er svært bekymringsfullt, sier forskere. Publisert: 07.11.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Er foreldre i dag for ettergivende? Er det barna som i stor grad styrer «showet» i dagens samfunn? – Mange voksne er for ettergivende, men vi kan snu denne negative trenden ved å bli mer autoritative i møte med barn, sier Pål Roland. Publisert: 01.11.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Kronikk Ungdomskriminaliteten i Norge er langt unna «svenske tilstander» KRONIKK: Trenger vi strenge reaksjoner og tøffe tiltak for ungdom som er i risikosonen for kriminalitet? Min egen forskning tyder på at noe annet er atskillig viktigere. Publisert: 31.10.2024 Hentet fra forskning.no
Artikkel Akuttplassering av barn kan være skadelig for noen En ny studie avdekker at barnevernets akutte plasseringer av barn, legitimert med nulltoleranse mot vold, kan være mer skadelig enn hjelpsom. Publisert: 29.08.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet