Fagfellevurdert Elever med stort læringspotensial: Legitimere forklaringer for å passe inn Hvordan beskriver elever med stort læringspotensial sin opplevelse av å være inkludert i skolen? Publisert: 17.03.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Artikkel Hvordan håndterer evnerike elever kjedsomhet i skolen? NIFU-forsker Jørgen Smedsrud har sammen med Anders Nordahl-Hansen (Høgskolen i Østfold) og Ella Idsøe (Naturfagsenteret) skrevet i Frontiers in Psychology om hvordan evnerike elever i matematikk opplever lærernes faglige og pedagogiske kompetanse, og på hvilke måter elevene håndterer kjedsomhet i skolen. Publisert: 22.09.2022 Hentet fra NIFU
Blogg Kampen mot konkurranse i skolen Kan en konkurransebasert skole være positivt for læring? Publisert: 06.01.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk Ja! Elever som leser fysikk på universitetsnivå, skal sitte i samme klasserom som andre elever DEBATT: Skolen er til for mer enn realfag. Publisert: 17.12.2021 Hentet fra forskning.no
Kronikk Skal en fjortenåring som leser fysikk på universitetsnivå, sitte i de samme mattetimene som sine klassekamerater? DEBATT: Elever med stort læringspotensial finnes, uansett hva enkelte akademikere ønsker å overbevise oss om. Publisert: 17.12.2021 Hentet fra forskning.no
Kronikk Skolen må ikke bli en talentkonkurranse for særlig evnerike barn Hvorfor er det så få kritiske nyanser og motforestillinger mot svært problematiske sider ved temaet evnerike barn, spør Åshild Berg-Brekkhus. Publisert: 25.11.2021 Hentet fra forskning.no
Artikkel – Det er typisk at evnerike barn ikke får lov til være smarte Jasper trivdes bra de første årene i grunnskolen, med lærere som så at han var ekstremt evnerik og forsøkte å støtte ham framover. Men så kom nye lærere og mente at han var «midt på treet», og snart ble skolen et vanskelig sted å være. – Historien er dessverre ganske typisk for det mange evnerike barn kan oppleve, sier professor Ella C. Idsøe. Publisert: 15.12.2019 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel – Alle elever skal få oppleve en tilpasset undervisning – Alle elever i norsk skole skal få oppleve mestring og en tilpasset undervisning. Det gjelder også elever med stort læringspotensial, sier statssekretær Julie Midtgarden Remen (H) i Kunnskapsdepartementet. Men kritikere frykter at departementet satser mer på fagre ord enn på reelle endringer. Publisert: 15.12.2019 Hentet fra Titan.uio.no
Blogg Blir man smartere av å gå på skolen? Som jeg har blogget om tidligere har det vist seg vanskelig å endre læringskapasitet i seg selv. Vi kan endre spesifikke ferdigheter, men å få til å endre den underliggende læringskapasiteten som ofte kalles for intelligens er vanskelig. Publisert: 20.09.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel – Evnerike elever får utilstrekkelig hjelp En tredjedel av de som dropper ut av videregående kan være det vi kaller "evnerike elever". – Vi må bli flinkere til å finne ut hvem disse elevene er, og på et mye tidligere stadium, mener forsker. Publisert: 21.08.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Forsering og akselerasjon for evnerike elever: Det dårligste av de beste alternativene Å flytte evnerike barn i høyere klassetrinn, kalles forsering. Dette er ikke god løsning for alle evnerike barn. Lærerne må trenes i å observere kjennetegn utover skoleprestasjoner, som kompleksitet, akselerasjon, berikelse og individuelle ferdigheter/interesser. Publisert: 17.07.2018 Hentet fra Psykologi i kommunen 3/2018
Omtale 10 tips for å hjelpe dei sterke elevane Når ein lærar er tvungen til å velje mellom å hjelpe den sterke eller den svake eleven, fell ofte valet på sistnemnte. Ein ny studie gjev lærarar tips om korleis dei betre kan hjelpe sterke elevar. Publisert: 21.09.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger