Lærerrommet: Vilter lek og risikolek
Får barn nok muligheter til å lekeslåss, jage hverandre eller henge med hodet ned fra en gren?
Skrevet av: Vigdis Alver
I Lærerrommets episode 20. er den mer viltre leken og risikolek tema.
Skal de voksne passe på så det ikke går så «hardt» for seg når barn leker i barnehagen eller i skolegården? Eller ikke?
Lytt til episode 20 her:
– Verdifull lek
Dulting, knuffing, leking med pinner, knall og fall. Er dette bra i lek? Rasmus Kleppe har forsket på små barn i barnehagen og leken deres der.
– Risikolek er en del av leken, når det blir litt farlig – enten fra barnets perspektiv eller fra den som ser på. Det kan være litt forskjellig hva slags toleranse vi har for når det blir farlig, sier Kleppe.
Forskeren mener at riskolek er verdifull for barn og at den har fordeler på sikt. Han sier barn lærer mye av slik lek – som å håndtere egen kropp og å sette grenser.
Barnehagelærer Bjaberg elsker å se en gjeng med unger brake sammen med fart og lyd, og beklager at voksne ofte hindrer slik lek.
– Om vinteren når vi aker ser du den enorme risikoleken som finnes i dette, det tror jeg alle kjenner igjen. Hva gjør vi voksne? Jo, vi passer på at det er 10 sekunder mellom hvert barn i akebakken og at alle går til høyre side, sier Bjaberg.
– Vi tar bort all mulighet for krasjing eller all mulig opplevelse av egen lærdom. Det er nesten ingen som blir kjørt ned i en akebakke lenger og går skikkelig «på snørra» og griner. Vi tar det bort, beklager barnehagelæreren.