Podcast
Podkast: Spesialpedagogisk spørretime #1
Den første av to litt annerledes og interaktive episoder. Vi har mottatt en rekke spørsmål fra lytterne våre, og flinke forskere i SpedAims svarer på dem.
Hør episoden nå:
En gang i året samles alle forskerne i SpedAims på konferanse. Denne gangen var det Universitetet i Bergen som inviterte, og vi så en gyllen mulighet til å bruke all den varierte og forskningsbaserte kunnskapen som finnes i senteret vårt. Vi ba derfor lytterne våre om å sende inn spørsmål, og resultatet ble to spesialpedagogiske spørretimer.
Dette lurte dere på
- Jeg har leste at det finnes ulike dataprogrammer som kan trene hjernen og hukommelsen, og på den måten nærmest kurere vansker som dysleksi og ADHD. Hvorfor brukes ikke sånne verktøy i spesialundervisning?
- Jeg har sett at noen bruker synstrening mot dysleksi. Hvordan fungerer det?
- Jeg er lærer og spesialpedagog på en skole og er opptatt av gode tiltak som virker. Jeg ser ofte at man snakker om noe som heter RCT-studier som en gullstandard, det beste for å finne ut hva som fungerer. Hva er det egentlig, og hvorfor er disse studiene så bra?
- Jeg har fått spørsmål fra barnehagen til datteren min på fire år om å bli med i SpedAims Kohort-studien deres. Kan dere forklare meg hvorfor jeg burde gjøre dette? Hva godt kan komme ut av å kartlegge ferdighetene til så små barn?
- Jeg har en datter på fem år med Downs syndrom. Hun skal etter planen begynne på skolen høsten 2024, men vi lurer litt på om det hadde vært lurt å vente et år og søke om utsatt skolestart. Hva sier forskningen om dette?
- Datteren vår har språkvansker og vedtak om spesialundervisning, men i praksis deltar hun kun i intensive lesekurs sammen med andre barn som ikke har vedtak. Teller dette som spesialundervisning? Hva kan vi gjøre overfor skolen?
- Jeg har hørt at det er vanligere med lærevansker og spesialundervisning blant barn som kommer fra hjem med lavere sosioøkonomisk status. Stemmer det? Og hvorfor er det slik?
- Stemmer det at de som snakker tyrkisk og finsk, som er lydrette språk, har mindre dysleksi?
Tusen takk til alle som har bidratt med spørsmål og problemstillinger.
Programleder og produsent
Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver i SpedAims.