Hva er egentlig dysleksi?
Etter 17 episoder i en podkast om spesialpedagogikk, syntes vi det var på høy tid å lage en episode om dysleksi. Sammen med en professor fra UiO og en logoped fra Statped, tar vi et dypdykk i et av de mest sentrale temaene innen spesialpedagogikken.
Hør episoden nå:
Ingen dans på roser
Kristine Midtbø er 26 år gammel og har det som ofte kalles "ren dysleksi". I denne episoden får du høre hennes historie fra da hun begynte på skolen til hun endte opp som forsker i Sintef med en mastergrad fra NTNU.
— Det å være dyslektiker er på ingen måte en dans på roser. Det er veldig mye hardt arbeid. Hvis jeg skal gi et råd til andre der ute, så er det at du er ikke dum! Du sliter med å lese og skrive. Det finnes en vei for deg å lære. En vei som ikke handler om lesing og skriving. Når du finner din vei, kan du nå så langt du bare vil, sier hun.
Gjester i studio
- Monica Melby-Lervåg, professor i spesialpedagogikk ved Universitet i Oslo og leder i SpedAims.
- Stig Berdal, logoped og seniorrådgiver i Statped.
Sammen svarer de på spørsmål som:
- Hva er egentlig dysleksi?
- Hvor vanlig er det?
- Er det arvelig?
- Når er det vanlig å oppdage det?
- Hvor tidlig er det mulig å oppdage det?
- Påvirker dysleksi leseforståelse?
- Hvordan foregår en utredning for dysleksi og hvem gjør det?
- Hvorfor er ikke dysleksi i diagnosemanualen?
- Stemmer det at det er en uenighet om det faktisk er noe som heter dysleksi i det hele tatt?
- Hvordan hjelper man barn som strever med lesing og skriving best mulig?
- Hva er gode tiltak for barn med dysleksi?
- Hva har man krav på av tilrettelegging på skolen når man strever med lesing og skriving?
- Hva kan foreldre gjøre på hjemmebane?
- Hvordan går det med de som vokser opp med dysleksi, med tanke på utdanning og jobb?
Programleder og produsent
Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver i SpedAims.