Lærerrommet: Hvordan får vi en mer lekende skolestart?
I Tønsberg kommune innfører de nå et prøveprosjekt ved fire skoler der førsteklassingene skal få leke mye mer enn før. Hør hvordan de skal få til det i denne podkasten.
Prosjektet, som starter høsten 2024, har som mål å gi lek større plass i skolehverdagen for de yngste elevene. Initiativtager er psykologspesialist Tina Nordbotten Olsen ved PPT i Tønsberg kommune. Hun forteller i denne episoden av Lærerrommet om hvorfor lek er så viktig, og hva de konkret skal gjøre for at den får større plass i skolen.
Hør sendingen her:
Viktigheten av lek
Da seksårsreformen ble innført i 1997, var det en forutsetning at første skoleår skulle preges av lek og en forsiktig overgang til skolelivet. Siden har leken fått stadig mindre plass, mens læringstrykket har økt. Dette ønsker Tønsberg kommune nå å endre. Ifølge Tina Nordbotten Olsen er frilek, eller barnestyrt lek, avgjørende for barns utvikling. Hun påpeker at frilek bidrar til sosial, emosjonell og kognitiv utvikling på en måte som voksenstyrt lek, eller lekbasert læring, ikke gjør.
Prosjektets opplegg
Prosjektet i Tønsberg innebærer at halvparten av timene i første klasse skal settes av til frilek og uteskole. I de resterende timene anbefales en lekende tilnærming til undervisningen. Dette er radikale grep som har fått støtte både fra skoleledelsen og politisk ledelse i kommunen. Initiativet kommer som et svar på behovet for en mer leken og mindre stillesittende skoledag, noe som kan bidra til å redusere uro og aggressivitet blant elevene.
Forventede effekter
Nordbotten Olsen forklarer at mer lek i første klasse kan gjøre barna tryggere i overgangen fra barnehagen til skolen. Dette kan motvirke følelsen av nederlag som mange barn opplever tidlig i skoleløpet, noe som igjen kan forebygge psykiske helseplager, økt skolefravær og mobbing. Prosjektet har derfor potensial til å bidra positivt til barnas generelle trivsel og læringsmiljø.
Utfordringer og muligheter
En stor utfordring er skvisen lærerne står i. Den nasjonale evalueringen av seksårsreformen viser at mange lærere forventer at elevene skal kunne skrive enkle ord allerede før jul i første klasse, noe som gir lite rom for lek. I Tønsberg har man derfor besluttet å ikke gjennomføre kartleggingsprøve for 1. trinn, for å redusere det faglige presset.
Reaksjoner og veien videre
Foreldrenes reaksjoner på prøveprosjektet har i hovedsak vært positive til en mer leken tilnærming. Nordbotten Olsen understreker at barnestyrt lek bidrar positivt til fellesskapet og et godt klassemiljø. Prosjektet omfatter foreløpig bare første klasse, men kan bli utvidet hvis det viser seg å være vellykket.