Skal hjelpe barn i møtet med digitale trusler
Høgskolen i Innlandet har fått EU-midler i et prosjekt som skal utdanne barn og ungdom om cybersikkerhet, og beskytte dem mot ulike digitale trusler.
Mandag denne uka kom beskjeden – en av Høgskolen i Innlandet sine søknader til Erasmus+-midler er innvilget.
Sammen med flere partnere i Europa skal det blant annet utvikles et kurs for å forbedre skolenes læreplaner, og rette opp mangelen på standardiserte opplæringsmaterialer for lærere i disse temaene.
Hovedmålet er å identifisere spesifikke trusler mot barn og gi lærere interaktive verktøy for å lære ungdom om disse truslene.
– Et slikt cybersikkerhetsprosjekt for barn er viktig fordi det adresserer en kritisk samfunnsutfordring som vi alle i økende grad er utsatt for. Den beste forebyggingen mot digitale trusler begynner hos barn, sier Karen Parish.
Hun er førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk ved lærerutdanningene på HINN, og høgskolens deltaker i prosjektet.
Utvikling og testing
Det er Universitet i Liechtenstein som leder prosjektet. I tillegg til HINN er også Universitet i Innsbruck med i prosjektet, sammen med et universitet i Litauen og en cybersikkerhet-organisasjon i Tsjekkia.
Prosjektet totalt sett har fått 400.000 euro for å jobbe med dette i to år. Høgskolens andel er på nesten 900.000 kroner.
Målet er altså å utdanne barn og ungdom om cybersikkerhet og beskytte dem mot ulike digitale trusler. Det søker også å oppmuntre barn til å vurdere cybersikkerhet som en fremtidig karriere.
Høgskolen i Innlandet vil få en sentral rolle i utvikling og testing av diverse utdannings- og opplæringsmoduler.
– Det å delta i prosjekter som Erasmus+ er viktig for høgskolen fordi det styrker vårt samarbeid med internasjonale partnere, noe som øker forskningens kvalitet og globale påvirkning, forteller Parish.
Øke cyberbevisstheten
Prosjektet vil gjennomføre en grundig studie for å identifisere de største sikkerhetstruslene som er spesifikke for barn, og tilpasse ferdigheter som kreves for å bygge motstandsdyktighet mot de identifiserte truslene.
– Vi vil være med å definere sentrale tema og undervisningsmetoder, utforme et verktøysett for elever og lærere og produsere innholdet for implementering. Vi skal også bidra til en evaluering av verktøysettets effektivitet for å fremme cybersikkerhetsbevissthet blant barn, sier høgskolens deltager i prosjektet.
Det skal også utvikles materialer for lærere på skoler, og effektiviteten av det utviklede kurset og modulene skal evalueres.
Det man kommer frem til i prosjektet skal gjøres tilgjengelig som åpne utdanningsressurser.