Gutter presterer stadig bedre i engelsk enn jenter i skoleløpet. Men jentene presterer best når det gjelder.
Ny forskning viser at gutter presterer stadig bedre enn jenter i engelsk på 5. trinn og 8. trinn. Men på 10. trinn skjer noe: Jentene presterer best.
Nasjonale prøver i engelsk gjennomføres for elever i norsk grunnskole på 5. trinn 8. trinn. I lesing gjennomføres de i tillegg på 9. trinn. Siden dette har vært praksis de siste 20 årene, kan grundig forskning vise utviklingen over tid.
Er det for eksempel noen kjønnsforskjeller i prestasjoner i lesing og engelsk over tid?
Astrid Marie Jorde Sandsør, professor ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO og CREATE – Senter for forskning på likhet i utdanning, har sammen med Lisbeth M. Brevik, professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO har avdekket interessante resultater.
Over 1 million elever er med i forskningen
Sandsør og Brevik analyserte resultatene fra de nasjonale prøvene, samt eksamensresultater i perioden 2007 – 2018. I tillegg hadde de svar fra elevene fra Ungdata om barns bruk av sosiale medier. Ungdata er lokale barne- og ungdomsundersøkelser der skoleelever over hele landet svarer på spørsmål om hvordan de har det, og hva de driver med på fritiden.
Kjønnsforskjeller i engelsk og norsk
De nasjonale prøvene i engelsk viser en gradvis økning til fordel for guttene siden 2014, mens jentene presterte konsekvent bedre enn guttene i engelsk på 10. trinn.
Siden karakterene på 10. trinn er avgjørende for hvilken videregående skole elevene kommer inn nå, kan man si at jentene ser ut å være best når det gjelder, konstaterer Sandsør, som er opptatt av avgjørende faktorer, begrensinger og konsekvenser av opptak til utdanning.
Når det gjelder norsk, presterte jentene også betydelig bedre enn guttene på nasjonale prøver og i 10. trinn. Men guttene har også forbedret seg i engelsk på 10. trinn dersom man ser på utviklingen i engelsk relativt til norsk.
– Dette tyder på at guttene ikke forbedret språkferdighetene sine generelt, men spesifikt i engelskfaget, forklarer Brevik.
Gutter spiller mer dataspill på engelsk
Nasjonale resultater fra Ungdata om barns bruk av sosiale medier viser at nesten to tredjedeler av guttene rapporterer å spille dataspill flere ganger i uken. Bare et mindretall av jentene gjør det samme. I tillegg viser Barn og medier-undersøkelsen at gutter oftere enn jenter rapporterer at de bruker engelsk når de spiller, er på YouTube eller ser på filmer og serier.
– Forskjeller i barn og ungdoms mediebruk gir en mulig forklaring på kjønnsforskjellen vi fant i vår studie, forteller Brevik.
Samtidig understreker hun at dette studiet ikke kan konkludere med at mediebruk er årsaken til gutters forbedring i engelsk.
Gutter gjør det dårligere enn jenter på 10. trinn
For både engelsk og norsk er kjønnsforskjellene på 10. trinn i favør jentene og mye større enn for nasjonale prøver.
– Eksamen på 10. trinn måler noe annet enn det nasjonale prøver gjør. Det er likevel bekymringsverdig at forskjellene er såpass store. Enten tar jentene igjen guttene i løpet av ungdomsskolen, eller så tyder det på at kompetansen guttene sitter på, særlig i engelsk skriftlig, ikke fanges godt nok opp i eksamensvurderinger, avslutter Sandsør.
Forskerne anbefaler å se nærmere på vurdering i engelskfaget og at vi trenger mer kunnskap om kjønnsforskjeller i engelskfaget generelt.
Litteraturhenvisninger
Sandsør, A. M. J., & Brevik, L. M. (2024). Gender gaps in English as a second language over time: a shift in favour of boys. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 1–24.