Livsmestring – på tide med en presisering
Temaet folkehelse og livsmestring er så bredt definert at det kan være vanskelig for lærere og elever å vite hva dette temaet skal handle om. LIFE-prosjektet ved Universitetet i Stavanger har som mål å bidra til en mer konsistent forståelse av hva som ligger innenfor i temaet.
Hildegunn Fandrem er leder for prosjektet LIFE som gjennom fokusgrupper, observasjoner og spørreskjema skal utforske dagens praksis og forståelse av
folkehelse og livsmestring i skolen.
− Utgangspunktet vårt var at folkehelse og livsmestring er så omfattende og diffust at det er vanskelig å få grep
om. Derfor skal vi gå til forskning og praksis for å finne ut hvordan temaet kan blir klarere definert og dermed enklere å praktisere, sier hun.
En kunnskapsbase
Ifølge Fandrem er det spesielt begrepet livsmestring som gir de største utfordringene når det gjelder avgrensning og definisjon.
− Vi har gått bredt ut for å finne ut hvordan man bruker begrepet livsmestring, eller life skills, som er det nærmeste vi kommer begrepet på engelsk. Vi vet ennå ikke om det vil være mulig å finne fram til noen omforent definisjon av hva dette går ut på, men målet vårt er i alle fall å kunne etablere en kunnskapsbase som gjør det enklere å diskutere hva arbeidet med livsmestring skal bygge på, sier hun.
To prosjekter, HeaLS ved Universitetet i Oslo og LIFE ved Universitetet i Stavanger, har slått seg sammen for å finne ut hvordan folkehelse og livsmestring gjennomføres og hvilke effekter innføringen av temaet har hatt. Et tredje prosjekt, EDUCATE ved Universitetet i Oslo, er også trukket inn i samarbeidet.
For mye vekt på individets ansvar
De endelige resultatene fra LIFE vil ikke foreligge før om noen år, prosjektet løper til 2027, men Fandrem har merket seg at debatten rundt temaet særlig har dreid seg om psykisk helse.
− Mange har ment at livsmestring kan komme til å legge for mye vekt på individet, slik at det er den enkelte elev som sitter igjen med ansvaret for både psykisk helse og mestring av hverdagslivet. Jeg tenker derfor at det er viktig å se på kollektivets rolle, og hvilken plass relasjonsbygging og forebygging skal ha, sier hun.
Anbefalingene fra LIFE vil gå til skoleeiere, rektorer og lærere og Fandrem håper dette vil kunne bidra til en bedre informert forståelse og praksis over hele landet.