Marte Blikstad-Balas: Hvorfor digitaliserer vi skolen vår?
Mens digitaliseringen av skolen skyter fart, og debatten om digitalisering i skolen pågår for fullt i den norske offentligheten, prøver vi i Utdanningsforskning.no å finne en forskningsinformert mellomposisjon. Vi har invitert professor ved UiO, Marte Blikstad-Balas til å innlede om temaet: Hva er digitaliseringens konsekvenser for lærerens arbeid i klasserommet?
Digitaliseringen av skolen har bidratt til at skolen er blitt mer individ-orientert. Digitalisering kan har positive effekter på elevers læring, men det er ikke gitt at det blir sånn. Det er opp til hver enkelt lærer hva effekten av digitalisering blir for den enkelte elev, og klassen som gruppe. Hvilke fordeler ser vi ved digitaliseringen, og hvilke fallgruver må vi som profesjon passe oss for i møte med den nye teknilogien.
Fire påstander
Marte Blikstad-Balas innleder om digitaliseringens konsekvenser for lærerens arbeid i klasserommet på Utdanningsforbundets Forskningskafe om samme tema. I dette foredraget drøfter hun fire påstander som ofte dukker opp i den norske debatten om av skolen:
- at digitalisering kan gi mer læring
- at digitalisering kan gi bedre læring
- at digital kompetanse er en av de grunnleggende ferdighetene
- at skole må digitaliseres i møte med en digital fremtid
Marte Blikstad-Balas er professor på Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO, og professor II ved NTNU.