Håndskrift åpner for bedre læring

For første gang har forskere sett hva som skjer i hjernen mens vi skriver på ulike måter – og kan forklare hvorfor vi husker bedre det som er tegnet og skrevet for hånd.

Artiklen er opprinnelig publisert på Gemini.no (Tekst: Vibeke Ann Pettersen)

Det har vært kjent en stund at vi husker bedre det som er skrevet for hånd. Men ingen har visst hvorfor det er slik.

Nå har NTNU-forskerne Audrey van der Meer og Ruud van der Weel ved Institutt for psykologi funnet årsaken til det.

Varierte håndbevegelser åpner for læring

Forskerne undersøkte hjerneaktiviteten til 20 NTNU-studenter, og så tydelig at hjernen oppførte seg helt annerledes ved tegning og håndskriving enn ved tasting, som er mye enklere bevegelser.

– Et større nettverk i hjernen aktiveres under håndskriving og tegning, og da svinger nevronene usynkronisert. Da kommer hjernen i en tilstand som åpner for bedre sansemotorisk læring. Den får flere «knagger» å henge informasjonen på, forklarer Audrey van der Meer.

Ikke dropp håndskrift i småskolen

I Finland er håndskrift på vei ut av skolene, og norske skoler er på vei etter, sier forskeren.

– For all del, lær barna å skrive for hånd! Det er så positivt for hjerneutviklingen deres, sier forskeren.

– Vi mener ikke at vi skal gå tilbake til å bruke bare penn og papir. Vi lever i en digital verden. Inntasting av lengre tekster er bra i mange sammenhenger, for eksempel hvis vi skal skrive et essay. Men når vi skal huske det som blir sagt, er håndformede notater best – gjerne en kombinasjon av stikkord, små tegninger og symboler, sier hun.

Her er fagartikkelen i Educational Psychology:

Only three fingers write, but the whole brain works: A high-Density EEG study showing advantages of drawing over typing for learning

Foreslåtte artikler