Artikkel Skoleopptak med karakterer skaper mest ulikhet Er loddtrekning beste metode for å gi elever plass på videregående skole i Oslo? Nå har forskere testet fem ulike modeller for inntak i Oslo. Publisert: 13.01.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Gir mer juss en mer rettferdig skole? Kan Norge lære noe av Sveriges erfaringer med rettsliggjøring i skolen? Ja, mener forsker som advarer mot naiv tro på rettslige løsninger på sosiale problem Publisert: 03.12.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Slik kan grunnskolen få flere mannlige lærere Forskere har undersøkt hvorfor menn ikke blir lærere. Her er forslagene som kan få dem til å velge veien inn i klasserommet. Publisert: 08.10.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Barn av innvandrere tar høyere utdanning enn sine foreldre – Vi ser at barn av innvandrere sikter mot fagfelt som vil gi dem helt andre livssjanser enn sine foreldre, sier forsker. Publisert: 04.07.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Ønsker å gjøre teori og analyse mer tilgjengelig Det blir stadig flere studenter ved norske universiteter og høyskoler. Disse må ofte bruke teori i oppgavene sine, men få vet hvordan det skal gjøres. Forskere bak ny bok om teori og analyse håper de kan hjelpe studentene på veien. Publisert: 07.10.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Hvorfor er det viktig at lærere og andre profesjoner skal kunne ytre seg fritt? Lærere, leger og andre profesjoner opplever at de ikke kan ytre seg fritt om egne arbeidsforhold. Hva skjer med styringen av profesjonene og i hvilken grad tør man å uttale seg overfor makten i dagens norske arbeidsliv? Publisert: 04.05.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel – Nasjonale prøver endrer den norske skolen Norske skoleelever testes stadig oftere. Tilgangen til resultater fra prøver og tester skaper nye rutiner, og får større plass i norske skoler, ifølge forsker bak ny studie. Publisert: 03.05.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Hva skal til for å ta en doktorgrad? At stipendiatene skal bli ferdige på tiden fremmes stadig oftere som et krav. – De som utdanner stipendiater må gjøre noe annerledes hvis dagens stipendiater skal fullføre, sier professor. Publisert: 12.02.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Oppfordrer til kritisk blikk på internasjonal skoleforskning Forskere har undersøkt hva forskningen sier om nasjonale prøver og elevresultater. Og den lar seg ikke alltid overføre til norske forhold. Publisert: 18.08.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet