Fagartikkel Kjønnsforskjeller i norske elevers leseferdigheter Resultatene fra PISA, PIRLS og Nasjonale prøver i lesing viser kjønnsforskjeller i norske elevers leseferdigheter. Selv om forskjellene varierer noe i størrelse i de ulike undersøkelsene, så er de helt konsekvente. Publisert: 23.11.2016 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Blinde flekker i vurdering av barns språk Ny forskning ved Lesesenteret stiller spørsmål ved et kjent internasjonalt vurderingsredskap: Er det godt nok for å kunne vurdere norske barns språk- og fortellerkompetanse? Publisert: 29.04.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Digital mobbing kan føre til angstsymptomer Digital mobbing ser ut til å ha andre konsekvenser enn tradisjonell mobbing, noe som betyr at ofrene i større grad kan oppleve redsel, engstelse eller panikk- og angstanfall. Publisert: 31.03.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Norske skoler beskytter ikke elevene mot mobbing Undersøkelser viser at mange foreldre som kontakter skolen om mobbing opplever å ikke bli tatt på alvor. En ny studie viser at en grunn er at skolene gjemmer seg bak egne mobbedefinisjoner. Publisert: 16.03.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Mobbing gir traumesymptomer Det blir ikke slutt på problemene bare mobbingen opphører. Mobbeofre trenger støtte og hjelp i lang tid etterpå. Publisert: 16.03.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Jenter har bedre motorikk enn gutter Fersk forskning viser at forskjellen mellom gutter og jenters motoriske ferdigheter ikke alltid er like klar og stereotypisk som først hevdet. Publisert: 18.06.2014 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Unge innvandrere mobbes mer Ungdom med innvandrerbakgrunn er mer utsatt for mobbing enn etnisk norske ungdommer. Publisert: 30.04.2014 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Elever skriver bedre med modelltekster Ny forskning ved Lesesenteret viser at bruk av modelltekster i undervisningen gir elever inspirasjon og kunnskap til å skrive gode tekster i alle fag – helt i tråd med revisjonen av Kunnskapsløftet. Publisert: 31.03.2014 Hentet fra Lesesenteret