Fagartikkel Betydningen av pedagogisk tilrettelegging for elever med spiseforstyrrelser Artikkelforfatteren deler her kunnskaper og erfaringer knyttet til elever med spiseforstyrrelser og viser hvordan skolen kan være en viktig del av løsningen på veien mot å bli frisk. Publisert: 03.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2023
Fagartikkel Skolens ansvar når barn har dårlige levekår Barn og unges levekår påvirker deres psykiske helse og mulighet til å mestre skolehverdagen og føle tilhørighet. Skolen, i samarbeid med hjelpetjenestene, kan gjøre en forskjell. Men det krever et utvidet mandat, for eksempel å kunne spørre om hvordan det står til med familieøkonomien, eller bidra til å skaffe den unge en sommerjobb. Publisert: 01.03.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Fagartikkel Forskning om skolevegring Denne artikkelen oppsummerer resultatene fra et utvalg av det siste tiårets internasjonale forskning på skolevegring. Artikkelen belyser ulike definisjoner av begrepet skolevegring, hvilke typer vansker elever med skolevegringssymptomer ofte har, hvilke kartleggingsverktøy man kan bruke som behandler og ulike metodiske innfallsvinkler som er nyttige for denne elevgruppen. Publisert: 01.08.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2011