Artikkel Tilhørighet er viktigere for ungdom med innvandrerbakgrunn enn for andre For ungdom mellom 10 og 15 år henger tilhørighet sterkt sammen med psykisk helse. Særlig for elever med innvandrerbakgrunn. Publisert: 13.04.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Har barns ferdigheter i barnehagen noe å si for lesing og regning i femteklasse? Barns selvregulering i barnehagen henger sammen med akademiske ferdigheter senere i skoleløpet. – De voksne hjemme, i barnehagen og på skolen har ansvar for å støtte barn i deres utvikling, sier forsker. Publisert: 25.03.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Hvordan føles det å bli mobbet 24 timer i døgnet? Mellom 50 til 90 prosent av dem som blir mobbet digitalt, blir også mobbet tradisjonelt. – Vi har en gruppe elever som aldri får fred, sier forsker. Publisert: 02.02.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale Matematikk = lek for de eldste barna i barnehagen Kan lek med matematikk hjelpe 5-åringer til å bli bedre på kritisk tenkning? Og hvordan kan barnehagepersonalet støtte barna i leken? Dette er blant spørsmålene som Enrico Pollarolo skal undersøke i sitt doktorgradsarbeid. Publisert: 17.08.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel 15 råd til deg som er russeforelder Har du russ i huset til våren? En psykologspesialist og politiet har 15 råd til deg som er russeforelder. Publisert: 02.02.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale 20 millioner til forskning om livsmestring Forskningsprosjektet «Resilient» har som mål å øke trivsel og motivasjon blant elever i ungdomsskolen. Nå har prosjektet fått 20 millioner kroner fra Norges forskningsråd. Publisert: 06.06.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Mer læring og mindre skole i barnehagen Glade barn, inspirerte ansatte og mindre «skole» i barnehagen. Det er erfaringene fra et nytt pedagogisk opplegg hvor femåringer lærer gjennom lek. Publisert: 07.05.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret