Artikkel Elever leser best når læreren opplever støtte fra ledelsen Lærerne er ikke alene i jobben de gjør i klasserommet. Skoleledere spiller en viktig rolle for hvor motiverte og trygge lærerne er på seg selv, og dette har betydning for både klassemiljøet og elevenes lesing. Publisert: 19.11.2024 Hentet fra Lesesenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel For at elevene skal ha utbytte av leseleksene, er det viktig at lærerne er leksebevisste Det er to ting som er viktige for at elever på barneskolen skal ha godt utbytte av leseleksa: Tekstene de leser må være gode og interessante å snakke om, og leksene må kobles på den øvrige undervisninga i norsktimene. Publisert: 18.11.2022 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Høytlesing i norsktimen på ungdomsskolen? Så absolutt, mener forsker Av og til må vi stole på at det å lese sammen, oppleve en tekst og snakke sammen om den, er mer enn nok, mener leseforsker Monica Gundersen Mitchell. Hun oppfordrer lærere til å lese høyt på ungdomsskolen. Publisert: 02.11.2022 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Når elevene får snakke mer i timen, skjer det spennende ting med undervisningen Lærere på mellomtrinnet vil ha muntlig aktive elever. Men en ny studie viser at den muntlige aktiviteten i timene ofte begrenses av noen gjenstridige tradisjoner. Publisert: 17.03.2022 Hentet fra Lesesenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Vil gi barn god undervisning i skapende skriving Barnebokforfatter Bjørn Arild Ersland har som mål at alle norsklærere i barneskolen skal bli trygge i å undervise barn i skapende og kreativ skriving. Nå skal han få hjelp fra lærere og elever i Lindesnes til å finne ut hvordan det kan gjøres. Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Lykkes med meningsfull skriving i første klasse De fleste førsteklassinger bruker mest tid på å øve på bokstavene. Men i denne førsteklassen skriver elevene brev hjem flere ganger i uka. Å skrive meningsfulle tekster til ekte mottakere gir motivasjon og god læring, sier læreren, og hun får støtte fra forskere. Publisert: 15.10.2021 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Foreldres leseglede kan utligne sosiale forskjeller Foreldre som er glade i å lese, får barn som er flinke lesere. Dette må skolen og barnehagene ta på alvor i en tid der både barn og voksne leser stadig mindre på fritida, mener Lesesenteret-forsker. Publisert: 28.09.2021 Hentet fra Lesesenteret
Omtale Doktorgrad gir nye funn om flerspråklige barn Hilde Gunneruds ferske doktoravhandling gir oppsiktsvekkende funn om ferdigheter og språkforståelse hos flerspråklige barn. Publisert: 12.08.2021 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Å være flerspråklig gir ikke automatisk hjernetrim Lenge har man trodd at det å være flerspråklig holder hjernen i trim på flere måter. Men en stor studie viser at dette ikke stemmer. Publisert: 26.03.2021 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Nyskapende bruk av lesespill skal identifisere lese- og skrivevansker hos førsteklassinger Algoritmer skal lete etter skjulte spor i data fra spillene som kan tyde på at eleven er i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. Publisert: 21.01.2021 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Lag en plan for nettbrettlesing i barnehagen Når målet er samtalebasert lesing, er det én metode som ser ut til å virke best. Publisert: 16.11.2020 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Førsteklassinger på hjemmeskole skriver brev til læreren Førsteklassingene ved Vaulen skole skriver brev til læreren sin to ganger i uka når de har hjemmeskole. Det motiverer – og er god skrivetrening! Publisert: 29.03.2020 Hentet fra Lesesenteret