Artikkel Håndskrift i den digitale tida Hvordan utvikler håndskrifta seg hos barn som først lærer å skrive på tastatur? Det skal prosjektet DigiHand undersøke. Publisert: 27.10.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Digitale steg mot fremtidens skole Klok bruk av teknologi i klasserommet kan gi elevene nye muligheter for meningsfull deltakelse i skoleaktiviteter. Det er erfaringen til forskere som har fulgt tre ungdomsskoler hvor PC-en er en del av skolehverdagen. Publisert: 28.09.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Mest effektivt å gi førsteklassinger hjelp for lesevansker Elever med lesevansker som får hjelp i første klasse, har langt mer igjen for tiltakene, også på sikt, enn elever som får hjelp i tredje klasse. Det viser en kanadisk studie av rundt 200 elever med svært svake leseferdigheter. Publisert: 28.08.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Det viktige blikket for hvert barn Det er vanskelig å forutse hvordan barn vil utvikle ferdighetene sine gjennom barnehageårene, bekrefter to nye studier. De gir en påminnelse om hvor viktig det er å følge med slik at hvert barn kan få en god utvikling. Publisert: 10.08.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Er vi på rett vei med voksenopplæringen? Flere voksne enn før har bekymringsfullt svake ferdigheter i lesing og hverdagsmatematikk, selv om grunnleggende ferdigheter har vært et satsingsområde på skolen og i voksenopplæringen. Opplæringstilbudene for voksne bør må bli bedre tilpasset enkeltpersonene, mener forsker ved Lesesenteret. Publisert: 16.06.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Den viktige sammenhengen mellom språk og lek Det er en sammenheng mellom språk og sosial fungering hos norske barn helt nede i to-tre-årsalderen, viser Elisabeth Brekke Stangelands Ph.d.-arbeid. Dette er viktig kunnskap for alle som jobber i barnehagen, slik at vi kan fange opp de barna som strever, mener hun. Publisert: 02.06.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Stadig mer kunnskap om begynneropplæringen i norsk skole Forskere ved Lesesenteret er i ferd med å få verdifull kunnskap om den første lese- og skriveopplæringen i norsk skole. Publisert: 15.05.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Mestring av hverdagsmatematikk – hvorfor er de eldste best? Nordmenn mellom 16 og 29 år synes å ha svakere ferdigheter enn før i den type matematikk man trenger i hverdagen, til tross for skolereformer som har gitt lengre skolegang og nye læreplaner. Hvorfor har dette skjedd? Publisert: 25.04.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel – Observasjon av språk skal skje i samspill med barnet Gode observasjonsverktøy skal gi personalet kunnskap og erfaring, som de kan bruke i sitt daglige samspill med barna. Observasjon og kartlegging skal ikke være tidstyver i barnehagen, sier forskere ved Lesesenteret. Publisert: 03.03.2017 Hentet fra Lesesenteret
Omtale Snart kan du finne ut om e-boken er passende for språkarbeidet i barnehagen Digital teknologi skal inn i barnehagene. Men kan det å lese e-bøker for barn være like bra i språkstimuleringen som papirbøker? Nå skal barnehageforskere ved Lesesenteret se nærmere på dette spørsmålet, og utvikle en app som barnehagelærere kan bruke for å vurdere om e-bøker er gode nok til samtalebasert lesing i barnehagen. Publisert: 30.09.2016 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Hvordan jobbe med rask bokstavprogresjon? Hva er prinsippene bak rask bokstavprogresjon og hvor mange bokstaver bør elevene bli kjent med i uka? Publisert: 14.09.2016 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Elevenes kritiske blikk på litteraturundervisningen Det er en spenning mellom hva elevene mener er kjernen i litteraturfaget, og hvordan litteratur faktisk undervises i norsktimene på skolen. Det viser en studie Aslaug Fodstad Gourvennec har gjort blant høytpresterende avgangselever i videregående skole. Publisert: 17.08.2016 Hentet fra Lesesenteret