Artikkel Holdningsdannende religionsundervisning Kan religion og etikk i videregående skole fremme dialog, toleranse, respekt og selvrefleksjon hos elevene dersom bare noen få stemmer får dominere i undervisningen? Publisert: 17.05.2020 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel Når historieundervisning skaper fiender – Historieundervisningen i Sør Sudan fremstiller utelukkende de tidligere fiendene i nord i negative ordelag, sier førsteamanuensis Merethe Skårås. Publisert: 07.01.2020 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel Demokrati, statsmakt og pedagogikk – Tvangsovertakelsen av den private Oslo lærerskole i 1946 er et eksempel på en aktiv stat og «et totalitært demokrati», sier førsteamanuensis Kristin Norseth. Publisert: 26.11.2019 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel Skolen – et verktøy for å kristne Norge Straks krigen var over, skulle det norske samfunnet bygges opp igjen – som et kristent land. Nøkkelen lå i kristendomsundervisningen i skolen. Publisert: 04.11.2019 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel Forskere gir feil bilde – Utdanningsforskere har vært med på å skape og opprettholde feilaktige forestillinger om romers utdanningssituasjon, sier Solvor Mjøberg Lauritzen. Publisert: 02.01.2019 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel Kontroversielle spørsmål i undervisningen – Ved å ta opp kontroversielle spørsmål i undervisningen, kan lærerne gi elevene en mulighet for demokratisk samhandling, sier stipendiat ved MF, Emil Sætra. Publisert: 05.12.2018 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel Konkurranse påvirker lærernes verdier – En mer konkurransepreget skolepolitikk får konsekvenser for lærernes profesjonelle verdier, sier professor Geir Afdal. Publisert: 11.10.2018 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel Svekket opplæring i medborgerskap – Skolen utvikles stadig til å bli mer instrumentell. Dette kan få konsekvenser for medborgerrollen og det fremtidige demokratiet, mener førsteamanuensis Janicke Heldal Stray. Publisert: 06.06.2018 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole