Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (7)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Mobbing (4)
  • Lesing og muntlig ferdighet (3)
  • Norsk (2)
  • Tester og kartlegging (2)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motorikk (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Psykisk helse (1)

Artikkelkilde

  • Lesesenteret (4)
  • Læringsmiljøsenteret (4)

Artikkelforfatter

  • Alexandra Halsan (8)
  • Karoline Reilstad (1)
Fagartikkel

Kjønnsforskjeller i norske elevers leseferdigheter

Resultatene fra PISA, PIRLS og Nasjonale prøver i lesing viser kjønnsforskjeller i norske elevers leseferdigheter. Selv om forskjellene varierer noe i størrelse i de ulike undersøkelsene, så er de helt konsekvente.

Publisert: 23.11.2016 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Blinde flekker i vurdering av barns språk

Ny forskning ved Lesesenteret stiller spørsmål ved et kjent internasjonalt vurderingsredskap: Er det godt nok for å kunne vurdere norske barns språk- og fortellerkompetanse?

Publisert: 29.04.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Digital mobbing kan føre til angstsymptomer

Digital mobbing ser ut til å ha andre konsekvenser enn tradisjonell mobbing, noe som betyr at ofrene i større grad kan oppleve redsel, engstelse eller panikk- og angstanfall.

Publisert: 31.03.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Norske skoler beskytter ikke elevene mot mobbing

Undersøkelser viser at mange foreldre som kontakter skolen om mobbing opplever å ikke bli tatt på alvor. En ny studie viser at en grunn er at skolene gjemmer seg bak egne mobbedefinisjoner.

Publisert: 16.03.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Mobbing gir traumesymptomer

Det blir ikke slutt på problemene bare mobbingen opphører. Mobbeofre trenger støtte og hjelp i lang tid etterpå.

Publisert: 16.03.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Jenter har bedre motorikk enn gutter

Fersk forskning viser at forskjellen mellom gutter og jenters motoriske ferdigheter ikke alltid er like klar og stereotypisk som først hevdet.

Publisert: 18.06.2014 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Unge innvandrere mobbes mer

Ungdom med innvandrerbakgrunn er mer utsatt for mobbing enn etnisk norske ungdommer.

Publisert: 30.04.2014 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Elever skriver bedre med modelltekster

Ny forskning ved Lesesenteret viser at bruk av modelltekster i undervisningen gir elever inspirasjon og kunnskap til å skrive gode tekster i alle fag – helt i tråd med revisjonen av Kunnskapsløftet.

Publisert: 31.03.2014 Hentet fra Lesesenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo