Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Ledelse (1)
  • Mobbing (1)
  • Organisering (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • NOVA (1)

Artikkelforfatter

  • Anders Bakken (4)
  • Kristinn Hegna (2)
  • Ingunn Marie Eriksen (1)
  • Kirsten Danielsen (1)
  • Selma Therese Lyng (1)
Fagartikkel

Mobbeprogrammene i norsk skole – et kritisk blikk på evalueringene

I en studie publisert i november 2014 har NOVA og Arbeidsforskningsinstituttet vurdert hvordan Olweus-programmet, Zero, Respekt og PALS har evaluert sine egne programmer. En av konklusjonene er at evalueringene i hovedsak er gode, men at de varierer noe i kvalitet. Samtidig etterlyses mer kunnskap om hva barn og unge legger i mobbebegrepet når de svarer på spørreskjemaene som ligger til grunn for evalueringene.

Publisert: 23.04.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2015
Fagartikkel

Felles fokus - En studie av skolemiljøprogrammer i norsk skole

Hvordan brukes fire av de største skolemiljøprogrammene i skolen, og hvordan har programmene evaluert seg selv?

Publisert: 15.06.2014 Hentet fra NOVA
Fagartikkel

Sosial bakgrunn og skolepraksis - Et forsøk på en forklaring

To ungdomsskoler ble valgt ut for å forske på kjønnsforskjeller i elevprestasjoner. Det viste seg raskt at elevenes sosiale bakgrunn og hvordan skolen tilpasset sin pedagogiske praksis for å imøtekomme elevene, måtte tas med i betraktning når skolene skulle sammenlignes. Artikkelen beskriver hvordan skolene utvikler ulike læringskulturer med basis i elevenes klassebakgrunn.

Publisert: 24.04.2011 Hentet fra Bedre skole 4/2011
Fagartikkel

Sosiale forskjeller på ungdomstrinnet

Foreldres utdanning spiller en viktig rolle for hvordan elevene presterer på skolen. Samtidig ser man at ulik sosial bakgrunn ser ut til å spille en stadig større rolle utover i ungdomstrinnet. Slik sett kan man stille spørsmål ved den sterke vektleggingen av småbarnsfasen for å redusere sosial ulikhet i skolen.

Publisert: 02.06.2010 Hentet fra Bedre skole 3/2010
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo