Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (3)
  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (3)
  • Skoleutvikling (3)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnehage (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Ledelse (1)
  • Lærervurdering (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (2)
  • Acta Didactica (1)
  • FoU i praksis (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)

Artikkelforfatter

  • Elaine Munthe (7)
  • Anne-Karin Haldorsen (2)
  • Tone Baugstø (2)
  • Dieuwer ten Braak (1)
  • Elin Reikerås (1)
  • Magne Rogne (1)
  • Nina Helgevold (1)
  • Raymond Bjuland (1)
Podcast

Forskning på relasjoner mellom lærere og elever

Relasjonsbygging er viktig for læreres profesjonsutøvelse. Men hva mener vi når vi snakker om relasjoner i skolen, og hva vet vi?

Publisert: 04.04.2025 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast

Oppsummert kunnskap: Barnehageforskning – for deg som jobber i barnehage eller lærerutdanning

I denne episoden av podkasten Oppsummert kunnskap får du høre mer om hva rapporten Trender i empirisk barnehageforskning i de skandinaviske landene 2006-2019 – en forskningskartlegging» har funnet ut om barnehageforskningen de seneste årene.

Publisert: 23.02.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger, Kunnskapssenter for utdanning
Podcast

Oppsummert kunnskap: hva er en kunnskapsoversikt?

Senterleder ved Kunnskapssenter for utdanning, Elaine Munthe, og førsteamanuensis Dieuwer Ten Braak snakker om mulighetene som finnes i å lage systematiske kunnskapsoversikter for utdanningssektoren.

Publisert: 22.02.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger, Kunnskapssenter for utdanning
Fagartikkel

Lesson Study – for skolebasert kompetanseutvikling

Det fins i dag en rekke tolkninger av hva det vil si å arbeide etter prinsippene fra Lesson Study. To av de skolene som har lengst erfaring med denne arbeidsmåten i Norge deler sine erfaringer.

Publisert: 01.12.2017 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagfellevurdert

Ei forskingsbasert grunnskulelærarutdanning

I kor stor grad er grunnskulelærarutdanningane forskingsbaserte? - Det ser ut som ikkje alle faga har kome like langt i arbeidet med forskingsbasering, og den negative effekten det kan ha for progresjonen til studentane, skriv Magne Rogne og Elaine Munthe i denne artikkelen.

Publisert: 02.05.2017 Hentet fra FoU i praksis (Vol. 11) 1/2017
Fagartikkel

Japanske takter i Bømlo kommune

I Bømlo har rektorer og lærere på to skoler gjort som japanske lærere. De har begynt å studere egen undervisning på en systematisk måte for å lære mer om hvordan elever tenker, forstår og lærer. På denne måten blir lærerne bedre i stand til å utvikle positive og læringsfremmende læringsmiljøer for alle elever.

Publisert: 06.07.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2013
Fagfellevurdert

Lesson Study og lærerstudenters fokus på elevers læring i veiledningssamtaler

Det å kvalifisere til forskningsbasert yrkesutøvelse, er en oppgave som lærerutdannere ved høgskoler og universiteter må samarbeide med lærerutdannere i praksisskoler om. Dette samarbeidet kan være en utfordring for lærerutdannere på begge læringsarenaene.

Publisert: 14.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo