Fagfellevurdert Lokal forankring i storskala skoleutviklingsprosjekter – en evaluering av en modell for skolebasert kompetanseutvikling der mange skoler deltar Hvordan kan kompetanseutvikling i skolen organiseres slik at flest mulig av de involverte opplever relevans, eierskap og påvirkningsmuligheter til innholdet og utformingen av tiltakene? Publisert: 12.02.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 3/2024
Fagartikkel Svømmeundervisning – fra oppvarmet basseng til elv og islagt vann Svømmeundervisning skal nå foregå utendørs, gjerne i sjø, elver og islagt vann, og mange lærere vil dermed måtte utvikle sin kompetanse. Gjennom samarbeid og en relativt enkel kompetanseutviklingsmodell kan omstillingen bli overkommelig. Publisert: 17.06.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Fagfellevurdert Utvikling i skolen – skoleeier som aktiv aktør Denne studien undersøker hvordan skoleeier kan bidra til utvikling i skolen ved å være en aktiv aktør i skolenes utviklingsarbeid. Tre faktorer viser seg å ha særlig betydning: tillit, mestringstro og handlingsrom. Publisert: 07.03.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2023
Fagartikkel Erfaringer fra lærerspesialistutdanning i yrkesfag Lærerspesialistutdanningens vektlegging av yrkesfaglig og yrkesdidaktisk fordypning bidrar til kompetanseutvikling som kommer både den enkelte yrkesfaglærer, elever, kollegaer og ledere til nytte. Publisert: 02.02.2024 Hentet fra Yrke 1/2021
Fagartikkel Egen utdanning for yrkesfaglærere som vil bli lærerspesialister Lærerspesialist er en faglig karrierevei for å beholde gode lærere i klasserommene. En lærerspesialist i yrkesfag skal være faglig oppdatert på sine programområder, skal styrke profesjonsfellesskapet og skal bidra til å utvikle egen skole som lærende organisasjon. Publisert: 22.02.2022 Hentet fra Yrke 4/2019