Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (45)
  • Omtale (4)
  • Podcast (1)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (28)
  • Barnetrinn (13)
  • Barnehage (12)
  • Digitalisering (9)
  • Forskning og metode (5)
  • Muntlig språk (5)
  • Skriving (5)
  • Lese- og skrivevansker (4)
  • Tester og kartlegging (4)
  • Klasseledelse (3)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Internasjonal forskning (2)
  • Lekser (2)
  • Matematikk (2)
  • Organisering (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Språkvansker (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Ledelse (1)
  • Lek (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motorikk (1)
  • Norsk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • Lesesenteret (47)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (4)

Artikkelforfatter

  • Elisabeth Rongved (51)
Artikkel

Barns fortellerkunnskap bør bevares i skolen

I barnehagen lærer barn å fortelle med uttrykk, engasjement og innlevelse. Når barna begynner på skolen, legger lærerne ofte mer vekt på hvordan fortellingen er bygget opp. Men fortellerkompetansen barna har med seg fra barnehagen er viktig og verdifull, og bør tas bedre vare på i skolen, mener førsteamanuensis Trude Hoel ved Lesesenteret.

Publisert: 06.05.2016 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Førsteklassinger kan lese som eksperter

Med litt hjelp kan seksåringer lese tekster på samme måte som voksne litteraturvitere.

Publisert: 22.04.2016 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Kartleggingsprøvene er gjennomført – hva så?

Du har gjennomført kartleggingsprøven i lesing på 1., 2. eller 3. trinn. Nå ser du hvilke elever som har problemer, og hva de strever med. Men hvordan kan du som lærer best hjelpe dem videre? ”Når skriftspråket blir utfordrende” fra Lesesenteret er et omfattende hefte med praktiske og forskningsbaserte råd for å følge opp elever som strever.

Publisert: 13.04.2016 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Mener om utdanning – mangler kunnskap

Over hele verden mener både politikere og myndigheter at størrelsen på klassene eller antallet elever per lærer ikke har noe særlig å si for elevenes læring. – Dette går på tvers av hva lærerne selv sier, og disse meningene baserer seg heller ikke på god nok forskning. Kunnskapen man vil få gjennom Two Teachers vil derfor være et veldig viktig bidrag, også internasjonalt, sa professor Peter Blatchford ved University College London da han nylig gjestet Lesesenteret.

Publisert: 12.03.2016 Hentet fra Lesesenteret
Omtale

Hva er egentlig dysleksi?

Det antas at 5 til 10 prosent av nordmenn har den typen lese- og skrivevansker som karakteriseres som dysleksi. Men selv om de fleste har en oppfattelse om hva dysleksi kan dreie seg om, og selv om flere organisasjoner tilbyr forskjellige beskrivelser av dette vanlige lese- og skriveproblemet, finnes det ingen klar vitenskapelig definisjon på hva dysleksi faktisk er. – Det er på tide å komme med nye hypoteser slik at vi kan bringe forskningen videre, sier professor Finn Egil Tønnessen ved Lesesenteret.

Publisert: 23.12.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Lesemiljøet i hjemmet avgjørende for barns leseferdigheter

Barn som sjelden blir lest for og med foreldre som leser lite selv, har dårligere forutsetninger når de begynner på skolen enn andre barn.

Publisert: 22.12.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Språksvake toåringer faller utenfor i lek

2-åringer som har svake språklige ferdigheter fungerer langt dårligere i lek enn sine jevnaldrende, og faller derfor utenfor sosialt. Det viser en ny studie fra Stavangerprosjektet.

Publisert: 05.11.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Svak motorikk hos toåringer kan bety svak matematisk utvikling

Toåringer som er svake motorisk har også svake matematikkferdigheter, viser norsk studie. Denne kunnskapen vil gjøre det enklere for barnehagelærere å oppdage at barn kan trenge ekstra hjelp.

Publisert: 10.09.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Gutter mindre interessert i språkaktiviteter i barnehagen

En studie fra Stavangerprosjektet viser at språkaktivitetene i barnehagen fenger jenter mer enn gutter. Guttene kan derfor få mindre språklig stimulering og møte skolen med dårligere forutsetninger enn jentene.

Publisert: 10.08.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Dataspel kan fange opp dysleksi hos minoritetselevar

Minoritetselevar er overrepresenterte i spesialundervisninga, men likevel får nesten ingen i denne gruppa ei dysleksidiagnose. Dermed kan mange gå glipp av viktig hjelp. No undersøker forskarane i På Sporet-prosjektet om eit dataspel kan fange opp minoritetselevar som har dysleksi.

Publisert: 11.06.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Språkstimulering i barnehagen: Slik fenger du guttene

Førsteamanuensis Trude Hoel gir råd om hvordan barnehagepersonalet kan nå frem til guttene i større grad.

Publisert: 10.06.2015 Hentet fra Lesesenteret
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo