Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (9)

Artikkeltema

  • Samspill og relasjoner (4)
  • Faglig og administrativt støttesystem (3)
  • Klasseledelse (3)
  • Tilpasset opplæring (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Kognitive vansker (1)
  • Læreplaner (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Skriving (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Vurdering (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (5)
  • Bedre skole (3)
  • Yrke (1)

Artikkelforfatter

  • Hallvard Håstein (9)
Fagartikkel

Kan ord treffe en spiker? Om å skrive — for å bli bedre til å handle

Det er fascinerende å se på yrkesutøvere som virkelig behersker sitt fag. Murere, tømrere, trailersjåfører og helsefagarbeidere er blant dem jeg har hatt glede av å studere.

Publisert: 03.02.2025 Hentet fra Yrke 3/2024
Fagartikkel

Vitenskapen om tegn – en ny inngang til spesialpedagogisk forskning og praksis

Forfatteren av denne artikkelen undrer seg over hvorfor det er skrevet så lite om tegnenes betydning (semiotikk) i pedagogisk og spesialpedagogisk faglitteratur.

Publisert: 11.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2023
Fagartikkel

Folkehelse og livsmestring – og elevenes følelser

Elever som har lærevansker, har det til felles med sine medelever og lærere at de også må håndtere følelsene inne i seg.

Publisert: 10.06.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2021
Fagartikkel

SMTTE-modellen – et redskap for spesialpedagogisk praksis

Denne artikkelen gir en beskrivelse av SMTTE-modellen. Forkortelsen SMTTE er bygget opp av forbokstavene i de fem elementene som utgjør modellen: Sammenheng, Mål, Tegn, Tiltak og Evaluering. Erfaring viser at modellen kan egne seg godt i spesialpedagogisk virksomhet.

Publisert: 09.12.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2021
Fagartikkel

Spesialpedagogene og fellesskapet i klasserommet

Det spesialpedagogiske fagmiljøet i Norge er utfordret! Ekspertgruppen for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging avga 4. mars 2018 en rapport, den såkalte Nordahl-rapporten. I denne artikkelen reflekteres det rundt noen momenter i rapporten og hvordan fremtidens spesialpedagogiske praksis kan bli til mer nytte.

Publisert: 15.03.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Fagartikkel

Om å følge opp en skoleklasse

Den enkelte elev har en rekke særegne egenskaper og kompetanser. Det samme kan man si om en klasse. Ved å lære seg å iaktta hva klassen som helhet kan sammen, og hvilke egenskaper den trenger å utvikle, vil det å drive tilpasset opplæring kunne få et nytt innhold.

Publisert: 10.11.2020 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Fagartikkel

Mer didaktikk, takk

Forfatteren av denne artikkelen ønsker mer oppmerksomhet rettet mot innholdet i undervisningen og kunnskap om didaktikk (undervisningslære) i spesialpedagogikken. Han foreslår at det opprettes et eget fag og skrives fagbøker som omhandler didaktikk for spesialpedagogisk praksis. Til slutt i artikkelen omtales også en ny dansk fagbok, og det drøftes hvorvidt denne boken kan bidra til å sette søkelys på disse spørsmålene.

Publisert: 10.09.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2019
Fagartikkel

Målstyring i miniatyr - Bruk av tegn i pedagogisk praksis

Et svar på en overdreven og innsnevrende målstyring i skolen, kan være at lærere selv formulerer sine mål og drøfter hvordan de underveis kan iaktta tegn på at mål nærmer seg. Pedagogisk bruk av tegn gjør det dessuten mulig å finne ut hvordan verdier som inkludering, demokratisk samhandling og det å ta vare på miljøet, kan komme til uttrykk i undervisningen.

Publisert: 02.01.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Fagartikkel

Klassen som spillerom for læringsarbeid – om elevenes fellesskapsspill

Gjennom klasseromsobservasjoner kan man registrere samspill mellom elevene som sjelden får oppmerksomhet. Elevenes evne til mer eller mindre ubevisst å henge seg på andre elevers handlinger og justere seg etter hverandre, kan være et viktig og positivt bidrag til læringsarbeidet i klasserommet. Mange lærere vil kjenne igjen fenomenet, men mangler begreper for å kunne beskrive det de ser.

Publisert: 11.01.2012 Hentet fra Bedre skole 1/2012
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo