Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (3)
  • Fagfellevurdert (2)

Artikkeltema

  • Lærerutdanning (3)
  • Digitalisering (2)
  • Forskning og metode (2)
  • Ny som lærer (2)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Acta Didactica (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)

Artikkelforfatter

  • Ingrid Helleve (5)
  • Marit Ulvik (3)
  • Kari Smith (2)
  • Aslaug Grov Almås (1)
  • Brita Bjørkelo (1)
  • Edel Karin Kvam (1)
  • Kari Espelund Bruvik (1)
  • Liv Eide (1)
Fagfellevurdert

Praksisopplæringens oppfattende og erfarte formål sett fra ulike aktørperspektiv

Praksis er en sentral del av lærerutdanningen, høyt verdsatt av lærerstudenter og beskrevet som den mest innflytelsesrike og nyttige delen av utdanningen . Forskning har imidlertid vist at læringsutbyttet ofte blir tatt for gitt og i liten grad utfordret.

Publisert: 19.04.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 15) 3/2021
Fagartikkel

Hva lærerstudenter lærer i praksis

Praksis og teori i lærerutdanningen skal sees i sammenheng og utfylle hverandre, men mange studenter opplever at tilfeldighetene får styre.

Publisert: 25.06.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Fagfellevurdert

«Det handler om å finne sin egen form» - læreres profesjonelle handlingsrom - hvordan det blir forstått og utnyttet

Læreres utnyttelse av sitt profesjonelle handlingsrom viser seg å ha stor betydning for å forstå hvilke prosesser som ligger til grunn for elevers læring og for skoleutvikling.

Publisert: 20.02.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 1/2018
Fagartikkel

Sosiale medium og Facebook - Eit etisk dilemma for læraren

Bruk av sosiale medium i skulen er hyppig diskutert i media. Nokon lærarar har kasta seg utpå Facebook-bølgja og integrert mediet i undervisninga med ynskje om å møte elevane på deira arena. Eit viktig spørsmål er om det er slik at lærar-elev-kommunikasjonen bør, skal eller må skje via sosiale medium. Per i dag eksisterer det i svært liten grad retningslinjer for korleis lærarane skal bruka dette «utvida klasserommet».

Publisert: 04.01.2012 Hentet fra Bedre skole 1/2012
Fagartikkel

IKT må brukes for å kunne læres

Gjennom studieåret 2009–2010 har lærerstudenter blitt utfordret på å bruke blogg, wiki og LMS som felles kommunikasjonsverktøy. Studentene blir før og etter praksisperioden spurt om sine oppfatninger rundt bruken av IKT i undervisningen. Artikkelen sammenligner erfaringene fra dette året med tidligere erfaringer fra PLUTO-prosjektet.

Publisert: 26.04.2010 Hentet fra Bedre skole 4/2010
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo