Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (13)
  • Omtale (3)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (4)
  • Lærerutdanning (3)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Vurdering (3)
  • Barnehage (2)
  • Digitalisering (2)
  • Engelsk (2)
  • Forskning og metode (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Naturfag (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Organisering (1)
  • Overgrep (1)
  • Selvregulering (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (1)

Artikkelkilde

  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (16)

Artikkelforfatter

  • Jan-Henrik Kulberg (16)
  • Ingvild Gjone Sildnes (1)
Artikkel

Elever vil ikke la ChatGPT gjøre hele jobben for seg

Videregående elever i Buskerud, Vestfold og Telemark har blitt spurt om bruk av samtaleroboter som ChatGPT i arbeid med skriving.

Publisert: 07.05.2024 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

– Vi blir bedre forberedt på lærerjobben

Natali og Anwar er glade for at USN har tatt i bruk nye læringsmetoder på lærerutdanningene, der målet er å dempe «praksissjokket».

Publisert: 31.03.2023 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Professor Tine S. Prøitz skal lede nytt offentlig utvalg

– Et viktig arbeid, sier Prøitz om utvalget som skal evaluere nasjonale prøver i skolen.

Publisert: 21.04.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Kaja kobler matematikkfaget til elevenes liv

Kaja spør elevene om hverdagen deres. Målet er å gjøre matematikk-undervisningen relevant og gi elevene verktøy som de kan bruke i sine egne liv.

Publisert: 11.11.2021 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Engasjerte barn lærer best, også i naturen

Naturen er et supert sted for læring både i barnehage og skole, dersom lærerne tar utgangspunkt i barnas egne oppdagelser og interesse viser ny doktorgrad.

Publisert: 17.08.2021 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Unge flyktninger i Norge klarer seg bedre på skolen enn i Danmark og Finland

– Vi ser likevel at unge flyktninger i Sverige gjør det aller best i skolen, sier professor Ketil Eide.

Publisert: 25.09.2020 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Barn ønsker å være inkluderende

Barn bryr seg ikke om etniske og kulturelle forskjeller og vil gjerne inkludere andre barn, viser funn fra stort internasjonalt forskningsprosjekt.

Publisert: 10.02.2020 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Stine vil avlive myter om overgrep

Tegnefilmene «Kroppen min eier jeg» har fått flere priser, blant dem en Emmy for kids. Stine Kühle-Hansen vil gi barn kunnskap om overgrep, på deres egne premisser.

Publisert: 02.06.2019 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Kommunene tolker og bruker prøveresultater i skolen ulikt

Det er et nasjonalt krav at norske kommuner følger opp elevresultater fra ulike tester til kvalitetsarbeid i skolen. - Men ikke alle kommuner har kapasiteten som trengs til å gjøre analysene som kreves for å ha nytte av dataene, sier professor Tine S. Prøitz.

Publisert: 23.08.2018 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Avliver myten om de digitale barna

- Barn har alltid vært mindre interessert i nyheter enn voksne, men de har fortsatt behov for de redaksjonelle nyhetsmediene, sier førsteamanuensis Eiri Elvestad ved USN Handelshøyskolen.

Publisert: 28.05.2018 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Frafall på videregående starter hjemme

- Ungdoms livssituasjon og deres deltakelse både i og utenfor skolen er avgjørende for om de faller fra, eller gjennomfører videregående skole. Det sier forskere som følger ungdom i Telemark.

Publisert: 12.10.2017 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Mangler kunnskap om minoriteter

- Det finnes klare kunnskapshull om samer og nasjonale minoriteter i lærerutdanningen og i lærebøker i skolen, sier redaktører for ny bok.

Publisert: 16.11.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Omtale

Når naturen blir klasserom

Hva skjer når klasserommet flyttes ut i naturen?

Publisert: 02.11.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Omtale

Skal forske på inkluderende barnehager

Hvordan kan barnehagen bidra til mer inkluderende samfunn? HSN skal hjelpe EU med å finne svaret.

Publisert: 10.09.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Omtale

Doktorgrad på vurdering i engelskfaget

Tony Burner har som første i Norge tatt doktorgraden på hvordan «Vurdering for læring» praktiseres i engelskfaget i grunnskolen.

Publisert: 23.02.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Vil jobbe mer med engelsk

Ungdomsskoleelever ønsker å jobbe mer med tekstene sine i engelsk, men lærerne nøler, viser ny studie fra skoleforsker Tony Burner.

Publisert: 16.10.2015 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo