Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (14)
  • Omtale (7)

Artikkeltema

  • Barnehage (21)
  • Lek (5)
  • Forskning og metode (3)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Bygg og arkitektur (2)
  • Muntlig språk (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitalisering (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Kosthold og ernæring (1)
  • Ledelse (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Norsk (1)
  • Organisering (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (21)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (21)
Artikkel

Slik kan barnehagen fange opp de sårbare barna

Barnehageansatte bør se etter endringer i barnas følelser og oppførsel.

Publisert: 21.04.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Slik kan tegning styrke kreativiteten

– Alle kan tegne, og folk må kvitte seg med sin egen tegneskam, mener førstelektor Bente Fønnebø.

Publisert: 04.06.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Krevende styrerhverdag i barnehagen

Styrere i barnehagen har lite handlingsrom til å prioritere pedagogisk ledelse.

Publisert: 22.03.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Barnehagen som samfunnsinstitusjon

Barnehagen er et konglomerat av biter som veldig mange vil mene noe om.

Publisert: 12.12.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Implementering er oversettelsesarbeid

Ny doktorgrad ser på hvordan rekrutteringen til barnehagelærerutdanningen skjer og hvordan implementeringen av ny forskrift og retningslinjer for utdanningsprogrammet blir opplevd av aktørene.

Publisert: 14.09.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Smakstallerken i barnehagen

Skal barna spise forskjellige typer mat, må de få prøve ut ulike smaker i trygge omgivelser.

Publisert: 22.08.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Samspill mellom bygg og barn

Hvordan barnehagebygget er utformet, kan fremme eller hemme barnas muligheter til å være aktive deltagere i sin hverdag i barnehagen.

Publisert: 08.05.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Risikolek for de yngste

Første norske doktorgrad om risikolek for ett til treåringer i barnehage.

Publisert: 09.03.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Mener småbarn har godt av litt lekeslåssing

Klatring, jaging og krasjing. Det er lek som er bra for barna, selv om det kan ende med gråt, mener forsker.

Publisert: 09.03.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Ansatte i barnehagen: Har for liten tid med de minste barna

– De små barna under tre år får ikke den roen og tilstedeværelsen fra de voksne som de behøver i barnehagehverdagen, sier førsteamanuensis Nina Winger ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).

Publisert: 11.10.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet Viten og praksis
Omtale

Lek for lekens egen skyld

Hun ønsker å vise hvordan voksne kan beskytte, bekrefte og berike barns spontane lek i barnehagen.

Publisert: 19.09.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Bybarnehagers uterom kan brukes mer

Byggingeniørstudenter og barnehagelærerstudenter involveres gjennom pedagogisk romanalyse for å forbedre urbane barnehager.

Publisert: 22.05.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Nynorsk barnelitteratur i barnehagen

Studenter som har arbeidet med nynorske barnebøker, blir mer positive til å lese nynorsk barnelitteratur i barnehagen senere.

Publisert: 04.04.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Standardisering av læring i barnehagen

Større standardisering av mål og innhold i barnehagen snevrer inn det komplekse barnet.

Publisert: 09.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Mat og måltider som dannelsesarena

Barnelitteraturen tematiserer mat og måltider som dannelsesarena og synliggjør et mangfold av interessante figurer for barna.

Publisert: 03.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Den filosofiske boksen

Skal barn kunne filosofere i barnehagen, trenger de både begrepskort, terninger og loggbøker.

Publisert: 18.11.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Kjærlighet i barnehagen

Stipendiat Teresa Aslanian mener alt som foregår i barnehagen har å gjøre med kjærlighet, men det snakkes ikke om den.

Publisert: 18.08.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Den lille ekstra vokalen

Noen ganger putter barn og voksne inn en liten vokal mellom to konsonanter selv om ordet ikke skrives slik

Publisert: 23.02.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Flere blikk på digitale verktøy

Stipendiat Tove Lafton mener bruk av digitale verktøy i barnehagen må sees fra flere synsvinkler og ikke bare som udelt positivt eller udelt negativt.

Publisert: 20.01.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

- Vennskap er frivillig

- Ingen kan garantere at alle får en venn i barnehagen.

Publisert: 27.11.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo