Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (67)
  • Omtale (25)

Artikkeltema

  • Barnehage (21)
  • Forskning og metode (15)
  • Lærerutdanning (13)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (10)
  • Oppvekst og levekår (8)
  • Digitalisering (7)
  • Lesing og muntlig ferdighet (7)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (6)
  • Lek (6)
  • Matematikk (6)
  • Samarbeid med hjemmet (6)
  • Demokrati og medvirkning (4)
  • Faglig og administrativt støttesystem (4)
  • Klasseledelse (4)
  • Kollegaveiledning (4)
  • Ledelse (4)
  • Muntlig språk (4)
  • Norsk (4)
  • Religion/etikk/filosofi (4)
  • Skoleutvikling (4)
  • Høgskole og universitet (3)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Samfunnsfag og historie (3)
  • Skriving (3)
  • Ungdomstrinn (3)
  • Bygg og arkitektur (2)
  • Hørselsvansker (2)
  • Lekser (2)
  • Læremidler (2)
  • Læreplaner (2)
  • Organisering (2)
  • Praktiske og estetiske fag (2)
  • Profesjonsetikk (2)
  • SFO/AKS og fritid (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Utviklingsforstyrrelser (2)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kosthold og ernæring (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mobbing (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Motorikk (1)
  • Naturfag (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Selvregulering (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (92)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (92)
Artikkel

Tegneserier kan gi barn mer leselyst

– Lærerne må prøve å finne noe som fenger barna slik at de har lyst til å lese videre, mener forsker.

Publisert: 02.10.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet Viten & Praksis
Omtale

Lek for lekens egen skyld

Hun ønsker å vise hvordan voksne kan beskytte, bekrefte og berike barns spontane lek i barnehagen.

Publisert: 19.09.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Matematikkutdanning gir mestring

Synet på egen matematikkunnskap endrer seg i løpet av lærerutdanningen.

Publisert: 08.09.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Bybarnehagers uterom kan brukes mer

Byggingeniørstudenter og barnehagelærerstudenter involveres gjennom pedagogisk romanalyse for å forbedre urbane barnehager.

Publisert: 22.05.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Lesing + matematikk = forståelse

Lærerutdannere mener det er en utfordring å sikre at lesing som grunnleggende ferdighet blir en naturlig del av arbeidet med matematikk på fagets premisser i skolen.

Publisert: 11.05.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Skolebasert kompetanseutvikling

Høgskolelektor Unni Høsøien gir tips til utviklingsprosess på egen arbeidsplass.

Publisert: 27.04.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Nynorsk barnelitteratur i barnehagen

Studenter som har arbeidet med nynorske barnebøker, blir mer positive til å lese nynorsk barnelitteratur i barnehagen senere.

Publisert: 04.04.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Kulturarv, tradisjoner og verdier

Førstelektor Halldis Breidlid skriver om hvordan kulturarv og verdier forstås og framstilles i skolens sentrale styringsdokumenter.

Publisert: 28.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Mer samarbeid innen yrkesfag

Skal flere elever innen yrkesfag lykkes, bør yrkesfaglærerne også samarbeide med sosiale entreprenører. Samtidig må skolene bruke studentarbeidene til skoleutvikling.

Publisert: 23.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Læring og opplæring i rørleggerfaget

For rørleggere er det viktig å bruke tid på opplæring av lærlinger. Godt håndverk og yrkeskunnskap hever fagets status.

Publisert: 13.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Standardisering av læring i barnehagen

Større standardisering av mål og innhold i barnehagen snevrer inn det komplekse barnet.

Publisert: 09.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Lærerstudenters oppfatning om 0,999…

Er 0,999… mindre enn 1 eller lik 1? De fleste har et begrepsbilde som sier at tallet er mindre enn 1, og holder fast på det selv om matematikklæreren deres prøver å fortelle dem det motsatte.

Publisert: 07.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Mat og måltider som dannelsesarena

Barnelitteraturen tematiserer mat og måltider som dannelsesarena og synliggjør et mangfold av interessante figurer for barna.

Publisert: 03.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Rektors ledergruppe gir merverdi

I ledergruppen opplever deltakerne kompetansemestring, risikofri sone og fokus på forbedring.

Publisert: 28.02.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Oppgavekulturen i norskfaget

Skjønnlitteratur tolkes, mens sakprosa gjenfortelles. Oppgavekulturer utvikles over lang tid og tar også lang tid å endre.

Publisert: 22.02.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Digital dømmekraft

Når barn og unge er heldigitale, må arbeidet med digital dømmekraft også være en naturlig del av skolehverdagen.

Publisert: 20.02.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Leseglede og partnerskap med bibliotekarer

- I dagens globaliserte tidsalder bør lærere og bibliotekarer inngå partnerskap om lesing og læring.

Publisert: 14.02.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

- De slapper av i timene

Bruk av arbeidsplaner gjør at mye skolefaglig tid ikke blir brukt til læring, men til andre ting.

Publisert: 09.02.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Historiefagets utvikling i skolen

– Lærerne spilte en viktigere rolle enn vi har trodd, mener førsteamanuensis Brit Marie Hovland.

Publisert: 09.12.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo