Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (67)

Artikkeltema

  • Barnehage (14)
  • Forskning og metode (10)
  • Lærerutdanning (9)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (8)
  • Lesing og muntlig ferdighet (7)
  • Oppvekst og levekår (6)
  • Matematikk (5)
  • Samarbeid med hjemmet (5)
  • Demokrati og medvirkning (4)
  • Digitalisering (4)
  • Faglig og administrativt støttesystem (3)
  • Klasseledelse (3)
  • Kollegaveiledning (3)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (3)
  • Lek (3)
  • Muntlig språk (3)
  • Norsk (3)
  • Samfunnsfag og historie (3)
  • Skoleutvikling (3)
  • Bygg og arkitektur (2)
  • Hørselsvansker (2)
  • Ledelse (2)
  • Lekser (2)
  • Organisering (2)
  • Praktiske og estetiske fag (2)
  • Profesjonsetikk (2)
  • Religion/etikk/filosofi (2)
  • SFO/AKS og fritid (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Skriving (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Utviklingsforstyrrelser (2)
  • Fysisk helse (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Kosthold og ernæring (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læremidler (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Mobbing (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Naturfag (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Selvregulering (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (67)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (67)
Artikkel

Mer samarbeid innen yrkesfag

Skal flere elever innen yrkesfag lykkes, bør yrkesfaglærerne også samarbeide med sosiale entreprenører. Samtidig må skolene bruke studentarbeidene til skoleutvikling.

Publisert: 23.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Læring og opplæring i rørleggerfaget

For rørleggere er det viktig å bruke tid på opplæring av lærlinger. Godt håndverk og yrkeskunnskap hever fagets status.

Publisert: 13.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Standardisering av læring i barnehagen

Større standardisering av mål og innhold i barnehagen snevrer inn det komplekse barnet.

Publisert: 09.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Lærerstudenters oppfatning om 0,999…

Er 0,999… mindre enn 1 eller lik 1? De fleste har et begrepsbilde som sier at tallet er mindre enn 1, og holder fast på det selv om matematikklæreren deres prøver å fortelle dem det motsatte.

Publisert: 07.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Mat og måltider som dannelsesarena

Barnelitteraturen tematiserer mat og måltider som dannelsesarena og synliggjør et mangfold av interessante figurer for barna.

Publisert: 03.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Rektors ledergruppe gir merverdi

I ledergruppen opplever deltakerne kompetansemestring, risikofri sone og fokus på forbedring.

Publisert: 28.02.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Oppgavekulturen i norskfaget

Skjønnlitteratur tolkes, mens sakprosa gjenfortelles. Oppgavekulturer utvikles over lang tid og tar også lang tid å endre.

Publisert: 22.02.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Leseglede og partnerskap med bibliotekarer

- I dagens globaliserte tidsalder bør lærere og bibliotekarer inngå partnerskap om lesing og læring.

Publisert: 14.02.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

- De slapper av i timene

Bruk av arbeidsplaner gjør at mye skolefaglig tid ikke blir brukt til læring, men til andre ting.

Publisert: 09.02.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Historiefagets utvikling i skolen

– Lærerne spilte en viktigere rolle enn vi har trodd, mener førsteamanuensis Brit Marie Hovland.

Publisert: 09.12.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Matematisering i ordlek

– Følger du nøye med i barns frie lek, skjer det mye vi ikke er klar over, sier høgskolelektor Vigdis Flottorp ved Institutt for barnehagelærerutdanning.

Publisert: 22.11.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Uhøflighet som tolkeutfordring

Uhøflighet i tolkede samtaler i offentlig sektor er mer utbredt enn man tror, og tolker opplever uhøflighet fra begge tolkebrukere - de offentlig ansatte og de minoritetsspråklige.

Publisert: 10.06.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Forbedring av lærerutdanningen

Metodikken tilbake i pedagogikkfaget, mer involvering av praksislærere, og sentrale språkdidaktiske temaer i engelsk kan bidra til bedre lærerutdanning.

Publisert: 03.05.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Teknologien utvider virkeligheten

Når elevene holder nettbrettet over bildet av et blad, får de masse fakta om fotosyntesen, og etter hvert skal de selv kunne legge til mer informasjon.

Publisert: 21.04.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Den lille ekstra vokalen

Noen ganger putter barn og voksne inn en liten vokal mellom to konsonanter selv om ordet ikke skrives slik

Publisert: 23.02.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Situasjonsbestemt språk

Viktig at barn får snakke det språket de ønsker i vanskelige situasjoner.

Publisert: 15.01.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Skriving i religionsfaget

Skriving er velegnet for å nå kompetansemålene i KRLE-faget.

Publisert: 18.12.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Lærer, men fagarbeider

Doktorgrad viser at yrkesfaglærere forblir fagarbeidere og identifiserer seg i mindre grad som lærere.

Publisert: 10.12.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

- Vennskap er frivillig

- Ingen kan garantere at alle får en venn i barnehagen.

Publisert: 27.11.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo