Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (67)
  • Omtale (25)

Artikkeltema

  • Barnehage (21)
  • Forskning og metode (15)
  • Lærerutdanning (13)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (10)
  • Oppvekst og levekår (8)
  • Digitalisering (7)
  • Lesing og muntlig ferdighet (7)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (6)
  • Lek (6)
  • Matematikk (6)
  • Samarbeid med hjemmet (6)
  • Demokrati og medvirkning (4)
  • Faglig og administrativt støttesystem (4)
  • Klasseledelse (4)
  • Kollegaveiledning (4)
  • Ledelse (4)
  • Muntlig språk (4)
  • Norsk (4)
  • Religion/etikk/filosofi (4)
  • Skoleutvikling (4)
  • Høgskole og universitet (3)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Samfunnsfag og historie (3)
  • Skriving (3)
  • Ungdomstrinn (3)
  • Bygg og arkitektur (2)
  • Hørselsvansker (2)
  • Lekser (2)
  • Læremidler (2)
  • Læreplaner (2)
  • Organisering (2)
  • Praktiske og estetiske fag (2)
  • Profesjonsetikk (2)
  • SFO/AKS og fritid (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Utviklingsforstyrrelser (2)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kosthold og ernæring (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mobbing (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Motorikk (1)
  • Naturfag (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Selvregulering (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (92)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (92)
Artikkel

Matematisering i ordlek

– Følger du nøye med i barns frie lek, skjer det mye vi ikke er klar over, sier høgskolelektor Vigdis Flottorp ved Institutt for barnehagelærerutdanning.

Publisert: 22.11.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Den filosofiske boksen

Skal barn kunne filosofere i barnehagen, trenger de både begrepskort, terninger og loggbøker.

Publisert: 18.11.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Rådgivning i skole og barnehage

I tillegg til direkte samtaler med barn og elever, mener førstelektor Adam Vogt at kollegaveiledning og foreldrerådgivning er svært aktuelle former for rådgiving.

Publisert: 02.11.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

En mer menneskelig matematikk

Ved å bringe matematikkhistorie inn i matematikkundervisningen kan faget blir mer menneskelig og interessant for noen elever.

Publisert: 20.10.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Helhetsperspektiv på motorikk

Skal barn og unge kunne delta i aktiviteter sammen med andre, må de mestre motoriske ferdigheter.

Publisert: 07.09.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Kjærlighet i barnehagen

Stipendiat Teresa Aslanian mener alt som foregår i barnehagen har å gjøre med kjærlighet, men det snakkes ikke om den.

Publisert: 18.08.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Uhøflighet som tolkeutfordring

Uhøflighet i tolkede samtaler i offentlig sektor er mer utbredt enn man tror, og tolker opplever uhøflighet fra begge tolkebrukere - de offentlig ansatte og de minoritetsspråklige.

Publisert: 10.06.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Kroppsøvingens tidsaktuelle utfordringer

Ny bok drøfter kroppsøvingsfaget vurderingsordning, det økede fokuset på fair play, spiseforstyrrelser og kroppsøving som dannelsesfag.

Publisert: 31.05.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Forbedring av lærerutdanningen

Metodikken tilbake i pedagogikkfaget, mer involvering av praksislærere, og sentrale språkdidaktiske temaer i engelsk kan bidra til bedre lærerutdanning.

Publisert: 03.05.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Teknologien utvider virkeligheten

Når elevene holder nettbrettet over bildet av et blad, får de masse fakta om fotosyntesen, og etter hvert skal de selv kunne legge til mer informasjon.

Publisert: 21.04.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Alene med krenkelsene

Lærere som blir krenket av elever, opplever mangel på støtte fra rektor og lærerkollegaer.

Publisert: 26.02.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Den lille ekstra vokalen

Noen ganger putter barn og voksne inn en liten vokal mellom to konsonanter selv om ordet ikke skrives slik

Publisert: 23.02.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Flere blikk på digitale verktøy

Stipendiat Tove Lafton mener bruk av digitale verktøy i barnehagen må sees fra flere synsvinkler og ikke bare som udelt positivt eller udelt negativt.

Publisert: 20.01.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Situasjonsbestemt språk

Viktig at barn får snakke det språket de ønsker i vanskelige situasjoner.

Publisert: 15.01.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Skriving i religionsfaget

Skriving er velegnet for å nå kompetansemålene i KRLE-faget.

Publisert: 18.12.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Lærer, men fagarbeider

Doktorgrad viser at yrkesfaglærere forblir fagarbeidere og identifiserer seg i mindre grad som lærere.

Publisert: 10.12.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

- Vennskap er frivillig

- Ingen kan garantere at alle får en venn i barnehagen.

Publisert: 27.11.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Studenter som medforskere

– Hva skjer i et aksjonsforskningsprosjekt når man inviterer deltakerne til å være med å analysere dataene?

Publisert: 20.11.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Lite oppslutning om praksis

Førstelektor Kirsten E. Thorsen ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning og professor II Kåre Heggen ved Senter for profesjonsstudier har undersøkt samarbeidet internt på praksisskolene og om praksisopplæring er et felles prosjekt mellom høgskoler og praksisskoler.

Publisert: 30.10.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Samtalen som verktøy for læring

Ved å strukturere samtalene i klasserommet kan læreren få til bedre samtaler og bidra til å vekke elevenes interesse og faglig læring.

Publisert: 13.10.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
  • «
  • …
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo