Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (3)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (5)
  • Psykisk helse (3)
  • Spesialundervisning (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Atferd (1)
  • Autisme (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Stress (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (3)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Kirsten Flaten (5)
  • Monica Vedvik (1)
  • Ruud van Geel (1)
  • Solveig Azar Svendsen (1)
Fagartikkel

Læreres erfaringer med å jobbe med elever som utagerer i klasserommet

Denne artikkelen bygger på en masteroppgave i spesialpedagogikk der fem lærere er intervjuet om deres oppfatninger av hvordan det er å jobbe med elever med utagerende atferd.

Publisert: 10.06.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2024
Fagartikkel

Humorens rolle i pedagogiske og spesialpedagogiske settinger i barnehage og skole

Humor og latter kan bidra til å skape en god og trygg stemning, men kan også ha en negativ og ødeleggende virkning på trivsel og læring. Artikkelforfatteren tar opp begge disse aspektene i denne artikkelen.

Publisert: 02.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2023
Fagartikkel

Diagnostisering av ADHD – perspektivet bør utvidast

Artikkelforfattarane påpeikar at sjølv om barn og unge si åtferd kan vere prega av symptom som liknar ADHD, er det ikkje sjølvsagt at det er det som er årsaka.

Publisert: 27.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2020
Fagfellevurdert

Når søsken har autismespekterforstyrrelse

Hensikten med denne studien var å få innsikt i hvordan hverdag og oppvekst oppleves når man er søsken til et barn med autismespekterforstyrrelse (ASF). Denne studien fant at søsken til barn med ASF rapportere hovedsakelig gode relasjoner til sine søsken.

Publisert: 04.02.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2020
Kronikk

Barn treng stress – i passe mengder

Vi må slutte å snakke om psykiske helsevanskar, og heller snakke om korleis vi skal legge til rette for god psykisk helse. Kjensler som stress og uro er av det gode, for dei hjelper oss til eit rikare kjensleliv.

Publisert: 20.09.2018 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo