Video Læring for livet (13) Hva er et "normalt barn" i barnehagen? Barn er barn. De hoier og styrer, og har sine særegenheter. Allikevel har vi en tanke om hva som er et "normalt" barn. Hvordan påvirker denne tankegangen barnehagelærere? Hva er egentlig et normalt barn i barnehagen? Og hva er viktig for barnehageårene? Publisert: 15.11.2023 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Kva vil det seie å vere eit «normalt barn» i barnehagen? Ein forskar kan seie det slik: Eit normalt barn er eit rasjonelt barn som tenkjer fornuftig og kontrollerer tankane, kjenslene og kroppen sin. Kva føresetnader har barn for å vere seg sjølv innafor denne forståinga? Publisert: 15.03.2023 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Dette er oppdragerstilen som fungerer En bestemt måte å utøve voksenrollen på viser seg bedre enn alle andre i utviklingen hos barn og unge. Den fungerer like godt for foreldre, som for ansatte i barnehage og skole. Publisert: 25.08.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Blir vi kvitt mobbing og trakassering i barnehagen? I januar 2021 ble barnehageloven endret. Den nye loven sier at barnehagen skal ha nulltorelanse mot krenkelser, utestengning, mobbing, vold og trakassering. Publisert: 02.06.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale UiS overtar ansvaret for skandinavisk barnehageforskningsdatabase Kunnskapssenter for utdanning (KSU) er blitt tildelt ansvaret for Nordic Base of Early Childhood Education and Care (NB-ECEC) i et samarbeid med FILIORUM- Senter for barnehageforskning. Publisert: 24.09.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger