Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (8)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (6)
  • Religion/etikk/filosofi (5)
  • Samfunnsfag og historie (4)
  • Organisering (2)
  • Fremmedspråk (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • MF vitenskapelig høyskole (8)

Artikkelforfatter

  • Lena S. Sandvik (8)
Artikkel

Holdningsdannende religionsundervisning

Kan religion og etikk i videregående skole fremme dialog, toleranse, respekt og selvrefleksjon hos elevene dersom bare noen få stemmer får dominere i undervisningen?

Publisert: 17.05.2020 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel

Når historieundervisning skaper fiender

– Historieundervisningen i Sør Sudan fremstiller utelukkende de tidligere fiendene i nord i negative ordelag, sier førsteamanuensis Merethe Skårås.

Publisert: 07.01.2020 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel

Demokrati, statsmakt og pedagogikk

– Tvangsovertakelsen av den private Oslo lærerskole i 1946 er et eksempel på en aktiv stat og «et totalitært demokrati», sier førsteamanuensis Kristin Norseth.

Publisert: 26.11.2019 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel

Skolen – et verktøy for å kristne Norge

Straks krigen var over, skulle det norske samfunnet bygges opp igjen – som et kristent land. Nøkkelen lå i kristendomsundervisningen i skolen.

Publisert: 04.11.2019 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel

Forskere gir feil bilde

– Utdanningsforskere har vært med på å skape og opprettholde feilaktige forestillinger om romers utdanningssituasjon, sier Solvor Mjøberg Lauritzen.

Publisert: 02.01.2019 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel

Kontroversielle spørsmål i undervisningen

– Ved å ta opp kontroversielle spørsmål i undervisningen, kan lærerne gi elevene en mulighet for demokratisk samhandling, sier stipendiat ved MF, Emil Sætra.

Publisert: 05.12.2018 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel

Konkurranse påvirker lærernes verdier

– En mer konkurransepreget skolepolitikk får konsekvenser for lærernes profesjonelle verdier, sier professor Geir Afdal.

Publisert: 11.10.2018 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel

Svekket opplæring i medborgerskap

– Skolen utvikles stadig til å bli mer instrumentell. Dette kan få konsekvenser for medborgerrollen og det fremtidige demokratiet, mener førsteamanuensis Janicke Heldal Stray.

Publisert: 06.06.2018 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo