Artikkel Sosial-emosjonelle ferdigheter kan fremme elevers engasjement i skolen Kan ferdigheter som emosjonsregulering og lærende tankesett hjelpe elever til å øke deres engasjement for skolearbeidet? Ja, viser funn fra ny doktorgrad. Publisert: 17.03.2025 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Skriver doktorgrad om livsmestring Hva kjennetegner forskning på livsmestring, og hvordan defineres, forstås, og jobbes det med det i skolen? Det vil stipendiat Lone Hvalby finne ut av i sitt doktorgradsarbeid. Publisert: 28.11.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Dette kan styrke relasjonane mellom elevane I klasserommet er det ingen motsetnad mellom fagleg og sosial læring, syner ny forsking. Publisert: 24.09.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Bruk av CLASS i barnehagen førte til økt samspillskvalitet Samspillskvaliteten mellom barna og de ansatte i barnehagen økte ved bruk av observasjonsverktøyet CLASS, viser funn fra en ny doktorgrad. Publisert: 12.04.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Jobber sammen for barnas beste – Gjennom SELMA-prosjektet blir ny forskning og kunnskap gjort tilgjengelig, og sammen bidrar vi til noe nytt for hele den norske barnehagesektoren, uttalte prosjektleder Ingunn Størksen under Arendalsuka. Publisert: 08.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Hvordan vet du om barnet ditt går i en god barnehage? Over 90 prosent av norske barn går i barnehage, men hvordan vet man at barnehagen er god? UiS-forskere svarer på hva som kjennetegner kvalitet og hva foreldre kan se etter. Publisert: 18.03.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret