Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Spesialundervisning (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • FAS (Faglig Administrativt Støttesystem) (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Psykologi i kommunen (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Marie-Lisbet Amundsen (2)
Fagfellevurdert

Når skolen blir motstander

Foreldrenes betydning som samarbeidspartnere er klart forankret i skolens lovverk og retningslinjer,  men denne artikkelen avdekker at foreldre ofte opplever at de blir mistenkeliggjort og motarbeidet.

Publisert: 03.03.2017 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2017
Fagartikkel

Ungdoms opplevelse av spesialskole og overgang til videregående utdanning

Denne artikkelen omhandler en studie basert på intervju med 20 ungdommer som har fullført 10. klasse i spesialskole. Hensikten med studien var å se nærmere på hvordan ungdommene trivdes faglig og sosialt på spesialskolen, og hvorvidt de opplever undervisningstilbudet som relevant for de krav og forventninger de har møtt i videregående skole. En av konklusjonene i studien er at ungdommene etterlyser tettere oppfølging også i videregående skole tilsvarende det de fikk på ungdomstrinnet.

Publisert: 11.02.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo