Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (11)

Artikkeltema

  • Psykisk helse (4)
  • Skolevegring (4)
  • Frafall og gjennomføring (3)
  • ADD/ADHD (2)
  • Motivasjon (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Mobbing (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Overgrep (1)
  • Stress (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Psykologi i kommunen (9)
  • Norsk Tidsskrift for Logopedi (2)

Artikkelforfatter

  • Marie-Lisbet Amundsen (11)
  • Geir Møller (3)
  • Per Einar Garmannslund (3)
  • Anne Grethe Mjøberg (1)
  • Camilla Rød Selmer (1)
  • Charlotte Rosenberg (1)
  • Inger Kjersti Lindvig (1)
  • Marte Herrebrøden (1)
Fagfellevurdert

Hvilke faktorer mener unge med ADHD har hatt betydning for at de har klart å gjennomføre videregående utdanning på normert tid?

Gode relasjoner til lærerne, gode mestringsopplevelser og medbestemmelse kan bidra til at færre elever med ADHD faller utenfor.

Publisert: 19.12.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen
Fagfellevurdert

Kjønnsforskjeller i undervisningstilbud til elever med behov for spesialundervisning

Elever som strever med skolevegring, utgjør ikke en homogen gruppe. Til felles har de at de engster seg for å være på skolen, og ofte blir sittende hjemme over måneder og år uten undervisningstilbud. Er det kjønnsforskjeller innad i denne elevgruppen med hensyn til hvordan de møtes av hjelpeapparatet?

Publisert: 13.12.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2021
Fagfellevurdert

Skolens møte med elever som strever med skolevegring

Hvordan opplever lærere at skolen møter elever som strever med skolevegring? Artikkelen er basert på intervjuer med lærere i barne- og ungdomstrinnet fra seks fylker i Norge høsten 2019. Funnene viser at det ofte ikke skilles mellom skulk og skolevegring, noe som får konsekvenser for hvordan lærerne møter elever som engster seg for å gå på skolen.

Publisert: 08.04.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2020
Fagfellevurdert

Hva mener kvinner med minoritetsbakgrunn kan være årsaken til at deres sønner ikke lykkes like godt som døtrene i utdanningssystemet?

Studien er basert på dybdeintervju av femten kvinner med minoritetsbakgrunn gjennomført over en periode på to år. Kvinnene er mellom 36 og 49 år, og alle har en datter og en sønn som er elever i grunnskolen eller videregående skole.

Publisert: 02.03.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2021
Fagfellevurdert

Hvordan opplever foresatte til elever som strever med skolevegring møtet med skole og hjelpeapparat?

Denne artikkelen setter søkelyset på hvordan de foresatte til barn med skolevegring opplever hjelpeapparatet.

Publisert: 22.01.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2020
Fagfellevurdert

Betydning av skolerelaterte faktorer og mobbing for elever som strever med skolevegring

Når elever opplever skolemiljøet som så utrygt at de engster seg for å være der, får det som regel alvorlige konsekvenser for de det gjelder, både med tanke på psykisk helse og risiko for frafall i videregående utdanning.

Publisert: 10.12.2020 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2020
Fagfellevurdert

Skolerelaterte faktorer knyttet til psykisk stress og uro hos elever i ungdomstrinnet

Mange unge sliter med psykiske vansker. Omfanget av slike lidelser øker, spesielt blant jenter. Er det mulig å finne noen skolerelaterte faktorer som kan knyttes opp til økende stress og uro blant unge  i skolen?

Publisert: 30.11.2018 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2018
Fagfellevurdert

Sinte gutter gråter ikke!

Gutter og overgrepsproblematikk må inn som tema i skolen på lik linje som jenter og overgrepsproblematikk. Kunnskap er vanligvis det beste middelet mot tabuforestillinger og fordommer, og det er derfor også et stort behov for mer omfattende forskning rettet mot gutter og overgrepsproblematikk.

Publisert: 01.07.2018 Hentet fra Psykologi i kommunen 3/2018
Fagfellevurdert

Når skolen blir motstander

Foreldrenes betydning som samarbeidspartnere er klart forankret i skolens lovverk og retningslinjer,  men denne artikkelen avdekker at foreldre ofte opplever at de blir mistenkeliggjort og motarbeidet.

Publisert: 03.03.2017 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2017
Fagfellevurdert

Mestring og trivsel hos elever med minoritetsbakgrunn i skoler der majoritetsspråklige elever er i flertall

Elever med språklig minoritetsbakgrunn trives noe dårligere på ungdomsskolen, har mindre tro på egen mestring og sliter mer med utsettelsesatferd enn majoritetselever.

Publisert: 16.09.2016 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 4/2015
Fagfellevurdert

Leseferdigheter og motivasjon for lesing på ungdomstrinnet

En høy andel av elevene i ungdomstrinnet har  liten mestringstillit  til lesing og guttene scorer dårligst. Skolens utfordring blir å finne fram til lesestoff som er tilpasset elevenes lesenivå, samtidig som det motiverer til videre lesing.

Publisert: 19.08.2015 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 3/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo