Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (6)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (8)
  • Forskning og metode (5)
  • Psykisk helse (3)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Atferd (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Ledelse (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Stress (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (5)
  • Paideia (3)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • May Britt Drugli (10)
  • Ratib Lekhal (3)
  • Elisabet Solheim Buøen (2)
  • Kenneth Stensen (2)
  • Thomas Nordahl (2)
  • Ann Margareth Aasen (1)
  • Turid Suzanne Berg-Nielsen (1)
Fagfellevurdert

Erfaringer med «Trygg før 3» – profesjonsutvikling på småbarnsavdelinger (vuggestuer) – en kvalitativ studie

Flere studier har i de senere årene vist at barnehagekvaliteten er middels. Dette har bidratt til økt interesse for å finne frem til god profesjonsutvikling som kan forbedre barnehagekvaliteten.

Publisert: 09.09.2024 Hentet fra Paideia Nr. 26/2023
Fagfellevurdert

Hva betyr gode hverdagssituasjoner i barnehagen for de yngste barna?

Små barn trenger forutsigbarhet og stabilitet i hverdagen for å trives og utfolde seg. Det betyr at hverdagslivet i barnehagen er det aller viktigste for ett- og toåringene.

Publisert: 13.12.2022 Hentet fra Paideia Vol. 12 2/2016
Fagartikkel

Barnehageansatte kan stole på «magefølelsen»

Er barnehageansatte bekymret for et barn, er det stor sannsynlighet for at barnet strever psykisk i større eller mindre grad, viser studier.

Publisert: 09.12.2021 Hentet fra Første steg 3/2021
Fagartikkel

4 faktorer som fremmer barns livsmestring

Mye glede og positive opplevelser bidrar til å hindre psykiske vansker hos barn. Barn trenger også gode relasjoner og hjelp til å takle følelser.

Publisert: 28.02.2019 Hentet fra Første steg 01/2019
Fagartikkel

Psykiske vansker hos norske barnehagebarn

Rundt 10–20 prosent av barn sliter med vanskelige følelser som frykt, uro eller sinne. Når vanskene går ut over barnas fungering i hverdagen er det snakk om psykiske vansker, eller psykiske lidelser.

Publisert: 27.02.2019 Hentet fra Første steg 1/2019
Kronikk

Viktig å diskutere barnehagekvalitet, selv når voksne kan bli støtt

Barnehageforskning er et minefelt i et land der nesten alle barn er i barnehage. Mange aktører ønsker helst å få bekreftet at alt står bare bra til.

Publisert: 04.01.2018 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel

Liten kan bli sliten - en norsk studie av stress blant de yngste barnehagebarna

Barn har et høyere stressnivå i barnehagen enn hjemme, og det gjelder spesielt barn med lange dager, viser en nynorsk studie.

Publisert: 16.02.2017 Hentet fra Første steg 1/2017
Fagartikkel

Systematikk gir bedre kvalitet

Barna trives bedre i barnehagen og får bedre språk og sosiale ferdigheter av vellykket utviklingsarbeid i barnehagen, viser ny studie. Systematikk og utholdenhet er avgjørende.

Publisert: 02.03.2016 Hentet fra Første steg 3/2016
Fagfellevurdert

Kjønnsforskjeller i skolefaglige prestasjoner - forklaringer i elevenes holdninger til og væremåte i skolen, samt relasjonelle forhold

Denne artikkelen har til hensikt å undersøke om elevenes holdninger til og væremåte i skolen, samt relasjonelle forhold, kan bidra til å forklare kjønnsforskjeller i skolefaglige prestasjoner. Datamaterialet omfatter 4128 elever fra 5. til 10. klasse. Studien viser at variablene som er undersøkt, har forholdvis lik sammenheng med skolefaglige prestasjoner både for jenter og for gutter, men at jentene skårer høyere, spesielt på de lærervurderte variablene.

Publisert: 13.05.2015 Hentet fra Paideia Vol 9. 1/2015
Fagartikkel

Kvalitet på lærer-elev-relasjonen i norsk grunnskole

Denne artikkelen bygger på en studie der det er undersøkt i hvilken grad elevers kjønn, alder, skolefungering og psykisk helse, samt lærers kjønn, er assosiert med kvalitet på relasjonen mellom lærer og elev. Undersøkelsen er gjennomført i et representativt nasjonalt utvalg av 825 barn i 1.–7. klasse.

Publisert: 15.07.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo