Fagfellevurdert Erfaringer med «Trygg før 3» – profesjonsutvikling på småbarnsavdelinger (vuggestuer) – en kvalitativ studie Flere studier har i de senere årene vist at barnehagekvaliteten er middels. Dette har bidratt til økt interesse for å finne frem til god profesjonsutvikling som kan forbedre barnehagekvaliteten. Publisert: 09.09.2024 Hentet fra Paideia Nr. 26/2023
Fagfellevurdert Hva betyr gode hverdagssituasjoner i barnehagen for de yngste barna? Små barn trenger forutsigbarhet og stabilitet i hverdagen for å trives og utfolde seg. Det betyr at hverdagslivet i barnehagen er det aller viktigste for ett- og toåringene. Publisert: 13.12.2022 Hentet fra Paideia Vol. 12 2/2016
Fagartikkel Barnehageansatte kan stole på «magefølelsen» Er barnehageansatte bekymret for et barn, er det stor sannsynlighet for at barnet strever psykisk i større eller mindre grad, viser studier. Publisert: 09.12.2021 Hentet fra Første steg 3/2021
Fagartikkel 4 faktorer som fremmer barns livsmestring Mye glede og positive opplevelser bidrar til å hindre psykiske vansker hos barn. Barn trenger også gode relasjoner og hjelp til å takle følelser. Publisert: 28.02.2019 Hentet fra Første steg 01/2019
Fagartikkel Psykiske vansker hos norske barnehagebarn Rundt 10–20 prosent av barn sliter med vanskelige følelser som frykt, uro eller sinne. Når vanskene går ut over barnas fungering i hverdagen er det snakk om psykiske vansker, eller psykiske lidelser. Publisert: 27.02.2019 Hentet fra Første steg 1/2019
Kronikk Viktig å diskutere barnehagekvalitet, selv når voksne kan bli støtt Barnehageforskning er et minefelt i et land der nesten alle barn er i barnehage. Mange aktører ønsker helst å få bekreftet at alt står bare bra til. Publisert: 04.01.2018 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel Liten kan bli sliten - en norsk studie av stress blant de yngste barnehagebarna Barn har et høyere stressnivå i barnehagen enn hjemme, og det gjelder spesielt barn med lange dager, viser en nynorsk studie. Publisert: 16.02.2017 Hentet fra Første steg 1/2017
Fagartikkel Systematikk gir bedre kvalitet Barna trives bedre i barnehagen og får bedre språk og sosiale ferdigheter av vellykket utviklingsarbeid i barnehagen, viser ny studie. Systematikk og utholdenhet er avgjørende. Publisert: 02.03.2016 Hentet fra Første steg 3/2016