Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Blogg (45)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Kronikk (2)
  • Artikkel (1)
  • Fagartikkel (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (11)
  • Forskning og metode (10)
  • Lese- og skrivevansker (9)
  • Språkvansker (9)
  • Barnehage (6)
  • Muntlig språk (6)
  • Tilpasset opplæring (6)
  • Kognitive vansker (4)
  • Samarbeid med hjemmet (4)
  • Spesialundervisning (4)
  • Tester og kartlegging (4)
  • Barnetrinn (3)
  • Internasjonal forskning (3)
  • Matematikk (3)
  • Matematikkvansker (3)
  • Utviklingsforstyrrelser (3)
  • Alternativ pedagogikk (2)
  • Digitalisering (2)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Selvregulering (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Atferd (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Høytpresterende elever (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lekser (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Norsk (1)
  • Organisering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Skriving (1)
  • Synsvansker (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Læringsbloggen (45)
  • Bedre skole (2)
  • Spesialpedagogikk (2)
  • forskning.no (2)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)

Artikkelforfatter

  • Monica Melby-Lervåg (52)
  • Arne Lervåg (2)
  • Kari-Anne B. Næss (2)
  • Anne Arnesen (1)
  • Bente E. Hagtvet (1)
  • Hanne N. Hjetland (1)
  • Jana Kruse (1)
  • Jannicke Karlsen (1)
  • Liv Inger Engevik (1)
  • Marianne Klem (1)
  • Ona Bø Wie (1)
  • Silje Hølland (1)
  • Solveig-Alma H. Lyster (1)
Blogg

Kan intensivtiltak hindre tap av kunnskap etter skolestenging? Ny storskalastudie om språkgrupper

Basert på en ny undersøkelse skal et språkstimuleringstiltak gis til 70% av skolene i England for å hindre læringstap etter skolestenging.

Publisert: 15.06.2021 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Ny artikkel: Hva er narrativ forståelse og hvilken betydning har det for språk og språkvansker?

For barn har det å kunne fortelle historier og beskrive hendelser slik at venner eller voksne kan forstå stor verdi for kommunikasjon og interaksjon.

Publisert: 21.04.2021 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Ny artikkel: Hva er eksekutive funksjoner og er det viktig for utvikling av leseferdigheter?

Eksekutive funksjoner er en samlebetegnelse på en rekke ferdigheter som blant annet arbeidsminne, selvregulering, oppmerksomhets- og atferdskontroll.

Publisert: 04.02.2021 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Nye undersøkelser av hvordan skolestenging påvirket elevenes læring

Det er estimert at rundt 1.5 milliarder barn og unge i april opplevde skolestenging og mistet ansikt-til-ansikt kontakt med lærere og medelever. Nå har de første undersøkelsene av skolestening og konsekvenser for elevenes læring blitt publisert.

Publisert: 03.12.2020 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Pedagogiske tiltak kan gi barn bedre språkferdigheter, men hvordan tiltaket gjennomføres er avgjørende

De fleste vil intuitivt tenke at stimulering av barns språk gjennom høytlesing, språkgrupper og lignende nærmest automatisk gir en effekt, og kan hjelpe barn med språkvansker. Dessverre er det ikke så enkelt.

Publisert: 28.10.2020 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Obligatorisk kartlegging av barns språk før skolestart: Dilemmaer og mulige løsninger

De siste 10 årene tror jeg ingen temaer innenfor utdanning har hatt så steile fronter som diskusjonen om kartlegging. Spesielt gjelder det om vi skal gjøre såkalt universal screening av yngre barn, altså teste eller kartlegge alle barnehagebarn

Publisert: 19.05.2020 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Nasjonale prøver i grunnskolen til utvalgsprøver—En dårlig ide

Det er flere grunner til at forslaget om å omgjøre nasjonale prøver ikke er en god ide.

Publisert: 19.03.2020 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Nye artikler: Fattigdom har ikke bare negativ innvirkning hvilken kunnskap barn entrer skolen med, men også på læringstakten i skolen

I fire år har jeg vært heldig å være medansvarlig for en undersøkelse som følger ca 300 barn av rombefolkningen i Romania. Vi sammenligner utviklingen til disse barna med en stor gruppe rumenske barn uten rombakgrunn (studien er fiansiert av EEA midler fra forskningsrådet). Rom er den største minoriteten i Europa, og utgjør ca 3-6 % av befolkningen i Romania. Dessverre har historien til Rom vært preget av marginalisering, diskriminering, fattigdom og et lav skolefullføring.

Publisert: 29.08.2019 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Nye metoder for å bedre forstå, diagnostisere og predikere dysleksi

Det er flere grunner til at dysleksi er vanskelig å diagnostisere. En ny artikkel av Richard Wagner og kolleger (1) University gir imidlertid interessant perspektiver på hvordan vi med nye metoder kanskje kan gjøre det både enklere og sikrere.

Publisert: 23.05.2019 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Virker sen innsats? Språkvansker hos tenåringer

De siste årene har det vært rettet et stort fokus mot betydningen av tidlig innsats. Dette er basert på blant annet forskning om hjernens plastisitet og kunnskap om at utfordringer med læring over tid ofte kan vokse seg større og påvirke flere områder.

Publisert: 11.04.2019 Hentet fra Læringsbloggen
Omtale

Dybdelæring: En ny utdanningsfarsott?

Utdanningsforskning er et ungt forskningsfelt, og i likhet med andre fag som har kort forskningstradisjon, bærer det preg av en del barnesykdommer. En slik barnesykdom er at det med jevne mellomrom kommer farsotter med et svakt forskningsfundament som får ufortjent mye oppmerksomhet. Eksempler på slike farsotter i utdanning er læringsstiler, læringspyramiden, Hatties «visible learning» og Lesing på talens grunn. En ny bok om dybdelæring av Fullan, Quinn og McEachen er nå oversatt til norsk. Dessverre gir en gjennomlesing av denne boken grunn til bekymring for at vi med dybdelæring står overfor en ny slik farsott i utdanning.

Publisert: 27.01.2019 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 5/2019
Artikkel

Manglende retningslinjer ved permisjoner kan gi kvinnefrafall i akademia

KRONIKK: Mange stipendiater og postdoktorer møter flere utfordringer ved sin fødsels- og foreldrepermisjon enn det som er vanlig for de fleste arbeidstagere. Det kan kanskje føre til at det blir mindre fristende for kvinner å forfølge en karriere i akademia.

Publisert: 24.01.2019 Hentet fra forskning.no
Blogg

Er det lurt å “lære kidsa koding” i skolen? Ny kunnskapsoppsummering

Hvorvidt man bør “lære kidsa koding”, altså programmeringsferdigheter, har vært diskutert i flere år.

Publisert: 11.11.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Blir man smartere av å gå på skolen?

Som jeg har blogget om tidligere har det vist seg vanskelig å endre læringskapasitet i seg selv. Vi kan endre spesifikke ferdigheter, men å få til å endre den underliggende læringskapasiteten som ofte kalles for intelligens er vanskelig.

Publisert: 20.09.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Digital teknologi i leseopplæringen: Har det egentlig effekt på elevenes læring?

Mange barn over hele landet opplever at nå at blyant, lærebøker og skrivebøker blir erstattet med ipad. I tillegg griper digital teknologi også inn i, erstatter og supplerer undervisning som tradisjonelt har vært gitt via lærer.

Publisert: 25.06.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

“Growth mindset” og “grit”- Hva er det og hvilken rolle spiller det for læring?

I utdanning kommer det ofte nye trender som mange plutselig ser ut til å være opptatt av. På engelsk har man et eget navn for dette, “fads in education”, hvor “fad” kan oversettes med en intens og bred entusiasme for noe, gjerne ofte av kort varighet. Det beste norske ordet er kanskje “dille”? Det har vært mange slike i utdanning som læringsstiler, Hattie-feber, høysensitive barn, neuroeducation, minnetrening, multisensorisk trening og sikkert også en rekke andre.

Publisert: 11.05.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Nordahl-utvalget: Lite forskningsbasert rapport leder oss på feil veier i opplæring for barn og unge

- Skuffende lesing for elever med spesielle behov, skriver professor Ona Bø Wie og Monica Melby-Lervåg.

Publisert: 27.04.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Skyldes dysleksi unormal utvikling av hjernen?

Dysleksi blir ofte betegnet som en nevrobiologisk utviklingsforstyrrelse eller på engelsk “neurodevelopmental disorder”. Noen kaller det til og med en nevrologisk forstyrrelse. Men er dette egentlig riktig?

Publisert: 20.04.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Kronikk

Skoletester har stor betydning for barns utdanning og fremtid

Det er oppsiktsvekkende at en som innehar stillingen med høyest akademisk rang i Norge synes at dokumentasjon på testkvalitet ikke trenger å være publisert for å være tilstrekkelig.

Publisert: 10.04.2018 Hentet fra forskning.no
Blogg

Får barn egentlig bedre språk av å bli lest for hjemme eller viser det arvelighet?

Jeg har ofte utredet barn som har vist seg å ha store språkvansker og i tilbakemeldingssamtalen til foreldre vektlagt betydningen av at de skal lese mer for barnet og snakke mye med barnet. Jeg er vel neppe alene om dette rådet, det er kanskje det mest vanlige rådet til foreldre til barn som strever med språk og lesing.

Publisert: 17.03.2018 Hentet fra Læringsbloggen
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo