Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (11)
  • Blogg (1)

Artikkeltema

  • Lek (3)
  • Motivasjon (3)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Barnetrinn (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Praktiske og estetiske fag (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Organisering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skolevegring (1)
  • Stress (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • NTNU (12)

Artikkelforfatter

  • Monika S. Nyhagen (12)
Artikkel

Hvorfor synges det nesten ikke i skolen lenger?

Felleskulturen med sang i klasserommet er omtrent borte. Det er opp til læreren hvilke sanger de plukker ut. Og ofte tar læreren i bruk apper og nettsider som spiller av musikk. – Det er veldig synd om vi går i den retningen at lærere ikke lenger tør å synge i klasserommet, sier musikkforsker Øyvind Eiksund.

Publisert: 05.03.2025 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

– Flere skolevegrere velger private skoler

Antall elever med skolevegring øker. Ny forskning viser at skolevegring kan henge sammen med utdanningspolitiske føringer og den offentlige skolens rammevilkår.

Publisert: 18.09.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

– Det er ikke lek om vi må leke

Er lærerstyrt lek egentlig lek? Det syns ikke nødvendigvis skolestarterne. Mer frilek i skolen vil kunne styrke klassemiljøet og fellesskapet, mener forsker.

Publisert: 24.04.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

– Lærere bør oppfordre til mer debatt i klasserommet

Å trene på diskusjoner kan gi elevene mestring i å stå i opplevelser der det er uenighet.

Publisert: 14.09.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

– Karakterer må ikke innføres for tidlig

Karakterer i 7. trinn kan ha en negativ effekt. Det kan påvirke elevers faglige prestasjoner og hvordan de opplever overgangen til ungdomsskolen, viser ny studie.

Publisert: 24.05.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Lærere ikke forberedt på elever med flyktningbakgrunn

Aldri før har flere mennesker vært på flukt. Hvordan bør skolen ta imot elever med flyktningbakgrunn, barn og unge som har opplevd at deres mening ikke har en verdi?

Publisert: 11.05.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

– Ikke alltid riktig å avbryte barns røffe lek

Barn driver med røff lek, i dag som før i tiden. Hva er likt og hva har endret seg? Forskere har sett nærmere på dette, og har en klar anbefaling til dagens foreldre og ansatte i barnehage og skole.

Publisert: 31.10.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

En av de største og dyreste satsingene i norsk skole er ikke evaluert

Fra 1990 til 2008 fikk grunnskolen 1359 timer ekstra på timeplanen. Det finnes ingen undersøkelser som gir et fullgodt svar på hvilken effekt det har hatt.

Publisert: 20.10.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Slik kan ungdomsskoleelever oppleve skolen mindre stressende

Ungdomsskoleelever melder om stress og mangel på motivasjon. Men estetiske uttrykksformer i teoretiske fag kan redusere elevenes frykt for å gjøre feil. Likevel utdannes få lærere i estetiske fag.

Publisert: 10.05.2022 Hentet fra NTNU
Artikkel

Overgangen til ungdomsskole er positiv for de fleste

Ungdomsskolen betyr karakterer, flere prøver og større frihet. I tillegg gjennomgår kroppen en stor biologisk utvikling. Til tross for dette opplever de aller fleste overgangen til ungdomsskolen som noe positivt, viser forskning fra NTNU.

Publisert: 05.11.2021 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Blogg

Universitetsskolene i Trondheim gjør hverandre gode

Universitetsskolene i Trondheim (USSiT) er et samarbeid mellom Trondheim kommune, Trøndelag fylkeskommune og NTNU. Samarbeidet ble etablert i 2015, og har gått fra å være et midlertidig prosjekt til å få en tiårig rammeavtale. Hensikten er at alle partene skal bli styrket, og at resultatene skal deles med andre skoler i regionen og andre lærerutdanningsinstitusjoner. Dette gjør de ved å samarbeide om forsknings- og utviklingsprosjekter, som gir noe tilbake til alle de involverte.

Publisert: 01.10.2021 Hentet fra NTNU
Artikkel

Barn leker fortsatt som i gamle dager

Gjennom generasjoner har barn lekt blindebukk og gjemsel, hoppet paradis og klatret i trær. Men i gamle dager kunne den frie leken oftere ende med skader og dødsfall.

Publisert: 25.08.2021 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo